EFEKT JOJO, WYPADAJĄCE WŁOSY, BRAK ENERGII - JAK UNIKNĄĆ EFEKTÓW ZŁEGO ODCHUDZANIA?

Twoja dieta wreszcie się skończyła! Jesteś szczuplejsza, ale wcale nie czujesz się dobrze. Na dodatek Twoje włosy są osłabione, a waga – po powrocie do dawnych nawyków – idzie w górę. A gdyby tak można było poprawić sylwetkę, a do tego czuć się wspaniale i rewelacyjnie wyglądać? Otóż można i powiemy Ci, jak to zrobić!

 

Z tego wpisu dowiesz się:

  • w jaki sposób zminimalizować efekty złego odchudzania
  • czy każda dieta musi się kończyć efektem jojo
  • które makroelementy są istotne dla Twojego zdrowia i urody

Jak nie stracić energii podczas odchudzania?

Nieustanne zmęczenie, brak energii i ochoty do wykonywania jakichkolwiek, nawet tych najprzyjemniejszych czynności, to nie efekt zmniejszenia zjadanych porcji, ale jedzenia niewłaściwych produktów. Jeśli postanowiłaś skorzystać z jednej z popularnych diet, które można znaleźć w kolorowych magazynach lub w internecie, pamiętaj o kilku ważnych kwestiach:

 

1. Dieta musi być dopasowana do Twojego wieku, płci, trybu życia, gdyż inne zapotrzebowanie na energię ma mężczyzna wykonujący pracę fizyczną, a inne kobieta, która pracuje za biurkiem.

Rada: Oblicz, ile energii potrzebuje Twój organizm, by działać prawidłowo i dostarcz mu je w zdrowych, pełnowartościowych posiłkach.

 

2. Dieta powinna uwzględniać wszystkie składniki odżywcze, gdyż są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Rada: Uważaj na diety jednostronne, czyli bazujące wyłącznie na jednym składniku (np. białku) przy równoczesnej eliminacji pozostałych.

Rada 2: Sprawdź, czy dieta, którą stosujesz, jest zgodna z Piramidą Zdrowego Żywienia i uwzględnia odpowiednią ilość porcji produktów zbożowych, warzyw, owoców, przetworów mlecznych, ryb i mięsa a także tłuszczy.

 

 

3. Dieta musi uwzględniać witaminy oraz mikro i makroelementy, takie jak żelazo, magnez, wapń czy cynk, gdyż one odpowiadają za regenerację tkanek, prawidłowe funkcjonowanie poszczególnych układów, a także koncentrację czy samopoczucie.

Rada: Zrób listę kluczowych mikro i makroskładników, sprawdź źródła ich występowania i zobacz, czy Twoja dieta je uwzględnia!

Warto również pamiętać, że za brak energii odpowiedzialność mogą ponosić inne czynniki: zbyt mała ilość snu, która uniemożliwia regenerację organizmu, zbyt duża ilość obowiązków, a także stres. Senność może być również objawem choroby: anemii lub niedoczynności tarczycy.

 

Jak nie stracić włosów podczas odchudzania?

Piękne, a zatem mocne, błyszczące, zdrowo wyglądające włosy to wizytówka każdej zadbanej kobiety. Bardzo często zdarza się jednak, że po niewłaściwej kuracji odchudzającej na szczotce zostaje ich znacznie więcej niż powinno. Sytuacja ta – podobnie jak brak energii – jest spowodowana zazwyczaj niedoborem niektórych składników mineralnych, w szczególności cynku, żelaza czy witamin z grupy B (B6, B12, B1).

 

 

Pamiętaj, że włosy bardzo szybko reagują na zmiany w żywieniu, a dobre szampony i odżywki nie zastąpią witamin i składników pochodzących z warzyw i owoców, gdyż nie są w stanie poprawić kondycji mieszka włosowego.

 

Rada: Pamiętaj, że w dobrej diecie nie może zabraknąć warzyw i owoców. Zimą świeże produkty możesz częściowo zastąpić mrożonkami. Jeśli jesteś na diecie redukcyjnej, wybieraj owoce, które mają najmniej kalorii, a zatem jabłka i cytrusy.

 

O kondycję włosów pomogą Ci również zadbać produkty pełnoziarniste, orzechy, ryby morskie i produkty mleczne.

 

Efekt jojo – jak się go pozbyć?

O ile uzyskanie wymarzonej wagi dla większości z nas nie jest misją nie do wykonania, o tyle jej utrzymanie udaje się już niestety mało komu. Powód? Trudno utrwalić nam dobre nawyki żywieniowe, a po okresie wyrzeczeń i rezygnacji z ulubionych produktów bardzo łatwo ulegamy pokusom. Rezultat? Efekt jojo, który prowadzi do frustracji i zniechęca do podejmowania dalszych wysiłków.

 

Winę za naprzemienne chudnięcie i przybieranie na wadze ponosi kilka czynników:

 

  • krótka, restrykcyjna dieta

    Krótka, pełna wyrzeczeń dieta, podczas której ciągle czujesz się głodna i podczas której marzysz wyłącznie o tym, by ją zakończyć i zjeść ukochane ciastko, nie może skończyć się dobrze. Po pierwsze, głodówka prowadzi do spowolnienia przemiany materii, gdyż nagle odcinasz organizm od zasobów energetycznych. Po drugie, gdy po okresie wyrzeczeń zafundujesz organizmowi mocno zwiększone porcje posiłków, nie będzie on przetwarzał ich na bieżąco, ale zacznie magazynować dostarczony pokarm w postaci tłuszczu w obawie przed kolejną głodówką. Efekt? Jeśli po zakończeniu diety zaczniesz jeść tyle samo kalorii, co przed jej rozpoczęciem, będziesz przybierać na wadze znacznie szybciej, gdyż przemiana materii zostanie mocno upośledzona.

     

  • powrót do złych nawyków

    Słowo „dieta” w umysłach większości osób ma bardzo przykre konotacje: kojarzone jest z odmawianiem sobie przyjemności, nieustannym uczuciem głodu, wyrzeczeniami. W efekcie próba pozbycia się dodatkowych kilogramów jest traktowana jako misja do wypełnienia, po której spokojnie można powrócić do tego, co było wcześniej. Niestety, oznacza to też powrót do pierwotnej wagi, o którą tak mocno się walczyło.

 

 

Efektu jojo można jednak uniknąć. Oto kilka zasad, o których musisz pamiętać:

 

1. Zdrowie jest najważniejsze.

Efekt jojo to nie tylko naprzemienne chudnięcie i przybieranie na wadze oraz związana z tym konieczność wymiany ubrań. Stan ten ma również niekorzystny wpływ na zdrowie, zarówno to fizyczne (zwiększa ryzyko zachorowań na cukrzycę i choroby układu krążenia), jak i psychiczne (zmniejszona motywacja, niższa samoocena, większe ryzyko depresji).

Zastanów się zatem, co tak naprawdę jest dla Ciebie ważne: szybki, oszałamiający efekt czy dobre zdrowie i samopoczucie.

 

2. Zmień podejście do słowa dieta

Jeśli chcesz utrwalić dobre efekty i cieszyć się piękną sylwetką przez długi czas, przestań traktować dietę jako zło konieczne, a zacznij patrzeć na nią jak na nowy, zdrowy i pyszny sposób odżywania, który przyniesie Ci same korzyści. Warto w tym wypadku skorzystać z pomocy specjalisty, który ułoży dla Ciebie indywidualne menu i powie, jak niezdrowe, tuczące produkty zamienić na zdrowe, niskokaloryczne i pyszne dania!

 

3. Zmień tempo zmian

Dieta, która nie przynosi oszałamiających efektów natychmiast, bardzo często zniechęca. Trudno się temu dziwić – każda kobieta chce, by podejmowany przez nią wysyłek dawał widoczne rezultaty. Warto jednak pamiętać, że restrykcyjna dieta poza szybkim zrzuceniem kilogramów nie przynosi niczego dobrego: mocno okrojone menu, w którym brakuje wielu składników odżywczych, jest niekorzystne dla Twojego zdrowia, urody (wyglądu skóry, włosów i paznokci), a do tego daje tylko chwilowy efekt.

 

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest stopniowe wprowadzanie dobrych nawyków, dzięki którym będziesz co prawda chudła powoli (ok. 0,5 do 1 kg w ciągu tygodnia), ale równocześnie będziesz czuła się i wyglądała świetnie - bo Twój organizm otrzyma wszystko, czego potrzebuje!

 

Czytaj także: 

Zgrabna buisness woman - jak nie przytyć za biurkiem?

3 produkty, które tylko udają. że są fit!

Podjadasz? Podpowiemy Ci, jak z tym walczyć!

Czytamy etykiety - cz.I

Czytamy etykiety - cz. II

 

 


 

 Teksty blogowe tworzy zespół Eco&Fit. Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, z radością zarażamy innych miłością do aktywności i chętnie dzielimy się naszą wiedzą z zakresu dietetyki oraz treningów. Stworzyliśmy koktajl białkowy w 100% pochodzenia naturalnego w 4 smakach, z którym kobiety dbające o sylwetkę łatwiej mogą osiągnąć swoje cele.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl