W JAKICH POTRAWACH WYKORZYSTAĆ ZDROWE OLEJE ZIMNOTŁOCZONE?

Niedawno przedstawiliśmy 6 zdrowych olei, które z powodzeniem wykorzystasz w swojej kuchni, tworząc przepyszne i wartościowe potrawy. Jeśli znasz oleje nierafinowane, to wiesz, że oferują one wiele doskonałych właściwości, które wpłyną pozytywnie na Twój organizm, jednak musisz pamiętać, aby spożywać je w odpowiedni sposób. Aby oleje zimnotłoczone nierafinowane zachowały swoje dobroczynne składniki nie wolno ich podgrzewać, a to oznacza, że trzeba je jeść na zimno. Dlatego dziś inspirujemy i pokazujemy, w jakich potrawach zdrowe tłuszcze sprawdzą się doskonale!

 

Z tego wpisu dowiesz się:

  • w jaki sposób wykorzystać zdrowe oleje w kuchni
  • do jakich potraw dodawać oleje zimnotłoczone

Sałatki

 

 

Sałatki z natury są podawane na zimno, a oleje zimnotłoczone stanowią ich idealne uzupełnienie. Większość z nas dodaje do sałatek jakiś rodzaj tłuszczu - w postaci nasion, pestek, orzechów czy nieco przetworzonej formie, jaką jest olej. Ten ostatni może być bazą dressingu, ponieważ podkręci i wydobędzie jego smak.

Jeśli chcesz zjeść coś lekkiego, postaw na zieloną sałatkę na bazie ulubionych sałat, dodaj do niej świeże warzywa, źródło białka, którym może być mięso, ulubiony ser lub jajka, całość posyp nasionami uprażonymi na patelni lub orzechami i skrop wybranym olejem tłoczonym na zimno. Postaw np. na olej lniany lub olej z ostropestu, ze względu na jego delikatny, ale nadal wyczuwalny aromat. Pysznym akcentem w tego typu sałatce będzie owocowy dodatek, możesz wybrać mango, granat albo gruszkę. 

 

Bowle

 

 

Zyskują coraz większą popularność, zjesz je w restauracji serwującej zdrowe dania, ale z powodzeniem taką miseczkę pełną zdrowia, czyli bowl, przygotujesz samodzielnie w domu. Bowle są bardziej sycące niż sałatki, ponieważ ich bazą są zboża, np. ryż, kasza czy komosa ryżowa. Dzięki temu są bardziej kaloryczne i często są wybierane jako potrawa na lunch, obiad lub bardziej treściwą kolację. Pierwszy element już znasz, kolejnym są warzywa - świeże, pieczone lub smażone. Nie miej ograniczeń, wybierz te, które najbardziej lubisz - może postawisz na pieczone bataty i buraki, podduszone na patelni pieczarki lub świeże ogórki? Jako akcent, podobnie jak w przypadku sałatki, świetnie sprawdzą się także owoce - mango czy ananas. Następnym krokiem jest zielenina, dobrym wyborem jest rukola, szpinak lub roszponka, ale dodaj taką sałatę, jaką lubisz. Nie zapomnij o źródle białka, którym może być kurczak, łosoś, tofu, tempeh albo ciecierzyca. Całość posyp ulubionymi orzechami lub nasionami. Na koniec dressing na bazie delikatnego oleju, który nie zdominuje jego smaku - w tej roli doskonale sprawdzi się olej rzepakowy lub słonecznikowy. I voilà - pyszny i zdrowy bowl gotowy!

Pamiętaj, że możesz dowolnie komponować dodatki, tworząc bowl np. w stylu śródziemnomorskim, hawajskim czy… polskim :)

 

Pasty kanapkowe

 

 

Kiedyś ciężko było wyobrazić sobie kanapki bez żółtego sera czy szynki. Dziś, jeśli dbamy o swoją dietę i jej różnorodność, te dodatki rzadko goszczą na naszych talerzach. Jeśli lubisz gotować, samodzielne przygotowanie pasty kanapkowej nie będzie stanowiło dla Ciebie wyzwania. Bazą takiej pasty może być np. fasola (czerwona lub biała), ciecierzyca, groszek lub jajka. Przyda się także blender, ale w niektórych przypadkach wystarczy miseczka i widelec (łatwo wykonasz m.in. pastę z zielonego groszku lub pastę jajeczną). Do bazy swojej pasty dodaj wybrane przyprawy i warzywne dodatki oraz olej nierafinowany, który podkreśli jej smak. Jeśli szukasz intensywnego smaku, może wybierzesz olej z czarnuszki lub olej rydzowy?

 

Makarony

 

 

Tego dania nie trzeba nikomu przedstawiać. Tę znaną na całym świecie potrawę przygotujesz także w wersji fit. Klasyczny makaron zamień na ten białkowy, np. z ciecierzycy lub fasoli, ryżowy albo gryczany. Dobrym wyborem będzie również pasta pełnoziarnista. Podczas komponowania składników dania, nie przesadzaj z dodatkiem nabiału, aby potrawa nie była zbyt ciężka. Postaw raczej na warzywa i niskotłuszczowe źródło białka. Z jakim olejem podać makaron? Świetnie sprawdzi się lekko orzechowy olej z nasion chia lub olej lniany z czarnuszką o charakterystycznym delikatnie pikantnym smaku.

Pamiętaj jednak, aby nie smażyć na olejach tłoczonych na zimno, a dodać je w ostatnim etapie przygotowywania potrawy, gdy jest ona już prawie gotowa, lub po prostu polać danie olejem już na talerzu. 

 

Mamy nadzieję, że ten artykuł pozwolił Ci lepiej poznać oleje tłoczone na zimno i zainspirował Cię do eksperymentowania w kuchni. Życzymy smacznego! :)

 

Zobacz także:

6 zdrowych olei - włącz je do stałego menu

5 najlepszych naturalnych maseł orzechowych

Witamina C to witamina życia i młodości

Jak wzmocnić odporność?

Śniadania białkowo-tłuszczowe - poranna bomba energetyczna

 


Teksty blogowe tworzy zespół Eco&Fit. Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, z radością zarażamy innych miłością do aktywności i chętnie dzielimy się naszą wiedzą z zakresu dietetyki oraz treningów. Stworzyliśmy koktajl białkowy w 100% pochodzenia naturalnego w 4 smakach, z którym kobiety dbające o sylwetkę łatwiej mogą osiągnąć swoje cele.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl