JAK CHUDNĄĆ SKUTECZNIE - 5 ZDROWYCH I BEZPIECZNYCH PATENTÓW

Jesz mniej, ruszasz się więcej, ale efekty tych zmian są dalekie od zadowalających. Zanim sięgniesz po rozwiązania, które mogą zniszczyć Twoje zdrowie, negatywnie wpłynąć na kondycję włosów czy skóry, wreszcie, dać wyłącznie zwodniczy, krótkoterminowy efekt, wprowadź do życia nasze patenty!

 

Z tego wpisu dowiesz się:

  • dlaczego nie warto się stresować
  • czy ziemniaki naprawdę tuczą
  • w jaki sposób schudnąć..jedząc

1. Wybieraj najbardziej efektywne aktywności

Trudno Ci zrezygnować z ulubionych posiłków? Jeśli chcesz pozbyć się nadwyżki kalorii, spróbuj ruszać się nieco więcej. Przerw w pracy nie spędzaj w fotelu, ale spacerując – nawet jeśli ma być to spacer do koleżanki, która pracuje w dziale na innym piętrze. Ulubiony serial oglądaj z rowerka treningowego, nie z kanapy, a jeśli umówiłaś się z przyjaciółką na mieście – idź na spotkanie zamiast odpalać samochód.

 

 

Jeśli nie masz zbyt wiele czasu wolnego na trenowanie, zwiększ do maksimum efektywność ćwiczeń. W jaki sposób? Wybieraj aktywności, które pomogą Ci spalić najwięcej kalorii i podkręcą metabolizm na dłużej, a zatem treningi siłowo-wytrzymałościowe, treningi biegowe połączone z interwałami, crossfit.

2. Przyspiesz metabolizm

Sposobów na to, by podkręcić metabolizm jest wiele. Regularne uprawianie sportu, regularne spożywanie posiłków czy systematyczne nawadnianie organizmu (rzecz jasna, wodą, nie kolorowymi napojami czy sokami!) to tylko niektóre z nich.Zasadą, którą zapewne najłatwiej będzie Ci wprowadzić w życie, jest wzbogacenie diety o sprytne składniki, a zatem takie, które pobudzą przemianę materii.

 

Co wprowadzić na listę produktów obowiązkowych w kuchni?

 

  • produkty zawierające błonnik: warzywa strączkowe, pełnoziarniste pieczywo (w miejsce białego), owoce i warzywa (ale – jeśli to tylko możliwe – ze skórką, gdyż to ona zawiera najwięcej błonnika)
  • produkty wysokobiałkowe (zwiększają one przemianę materii o 20-25%, podczas gdy w przypadku tłuszczy jest to zaledwie o 5-10%, zaś węglowodanów – zaledwie 6%)
  • ostre, rozgrzewające przyprawy, takie jak imbir, chilli, które zwiększają wydzielanie soków trawiennych i wydatkowanie energii, tym samym przyspieszając spalanie kalorii (wszystko za sprawą kapsaicyny, która ma wpływ na gospodarkę tłuszczową organizmu).

3. Jedz mądrze i… wolno!

W pogoni za piękną sylwetką często chwytamy się metod, które wydają się skuteczne i sensowne, jednak w rzeczywistości mogą poczynić sporo szkód, nie przynosząc niczego dobrego. Najlepszym przykładem głodówka. Cóż bowiem skuteczniej może prowadzić do zrzucenia nadprogramowych kilogramów niż kilkudniowy post? Niestety, takie podejście jest krótkowzroczne.

 

• Po pierwsze, w trakcie głodówki spalamy nie tłuszcz, ale glikogen i mięśnie (utrata kilogramów wynika zatem w dużej mierze z utraty masy mięśniowej).
• Po drugie, nagły spadek wagi wiąże się też zazwyczaj z utratą wody i nie ma nic wspólnego z pozbywaniem się tłuszczyku w talii.
• Po trzecie, drastyczna dieta spowalnia metabolizm, prowadząc do efektu jo-jo, gdy tylko wracamy do normalnego sposobu odżywiania.

 

Jedz wolno

Szybkie spożywanie posiłku sprawia, że czas pomiędzy faktycznym stanem najedzenia a dotarciem informacji o najedzeniu do mózgu znacznie się wydłuża. W tym wydłużonym czasie spożywamy zatem dodatkowe, zupełnie niepotrzebne porcje posiłku. Jedząc obiad czy kolację, staraj się delektować smakiem potraw i dokładnie przeżuwaj każdy kęs. W wolniejszym spożywaniu posiłków może Ci pomóc również muzyka: badania pokazują, że spokojny jazz czy muzyka klasyczna spowalniają jedzenie, podczas gdy energetyczny pop lub rock mogą je przyspieszyć.

 


4. Zwracaj uwagę na dodatki

Nawet najzdrowsze i najbardziej niskokaloryczne danie można „zabić” niewłaściwymi dodatkami. Cóż bowiem z tego, że przygotujesz sobie pyszny, zdrowy koktajl z jogurtu naturalnego i surowego kakao, jeśli dosłodzisz go białym cukrem? A takie przykłady można by mnożyć. Jednym z najpopularniejszych mitów dotyczących żywności jest stwierdzenie, że ziemniaki tuczą. W efekcie każda osoba, która jest na diecie, stara się ograniczyć ich spożywanie do minimum lub całkowicie je wykluczyć. Prawda jest jednak zupełnie inna: ok. 100 g produktu, czyli dwa średniej wielkości ziemniaki, zawiera ok. 70 kcal. Zła reputacja ziemniaka i narosłe wokół niego stereotypy wynikają z dodatków, które towarzyszą mu na talerzu, takich jak omasta z tłuszczu czy skwarków, sos na bazie mąki. O dodatkach warto pamiętać również przygotowując zupę i sałatkę – jeśli zamiast śmietany 18% czy majonezu dodamy do nich jogurt naturalny, nie tylko nie stracą one na smaku, ale też będą znacznie mniej kaloryczne.


5. Zrelaksuj się

Co wspólnego mają ze sobą relaks i odchudzanie? Jak się okazuje, bardzo wiele. Słodycze i alkohol (jedno i drugie bardzo kaloryczne) to rozwiązania, po które bardzo często sięgamy w sytuacjach stresowych lub gdy czujemy się gorzej. A to niejedyna zależność. Stres zwiększa wydzielanie insuliny, w efekcie czego poziom glukozy we krwi spada, a organizm zaczyna magazynować cukry. Zmianie ulega również gospodarka tłuszczowa: metabolizm tłuszczów zostaje obniżony i zwiększa się jego odkładanie. Stres zwiększa ponadto wydzielanie kortyzolu. Hormon ten zmniejsza tempo przemian metabolicznych i ich wydajność, a także sprzyja gromadzeniu tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha.

 

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Ohio udowodniły, że osoby zestresowane spalały mniej kalorii w porównaniu z osobami, które były zrelaksowane – nawet o 10%.

 

Jeśli więc masz stresującą pracę i czujesz, że wywiera ona niekorzystny wpływ na Twoje zdrowie oraz sylwetkę, zadbaj o odpowiedni wypoczynek: zapisz się na zajęcia relaksacyjne, częściej chodź na spacery, zacznij uprawiać sport lub po prostu wybierz się ze znajomymi na wypad za miasto.

 

Czytaj także:

Szybko, tanio, fit

7 produktów, które musisz wyrzucić z lodówki!

8 produktów na przyspieszenie metabolizmu

Zacznij dzień od śniadania!

Zdrowe zamienniki białego cukru

 


 

Teksty blogowe tworzy zespół Eco&Fit. Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, z radością zarażamy innych miłością do aktywności i chętnie dzielimy się naszą wiedzą z zakresu dietetyki oraz treningów. Stworzyliśmy koktajl białkowy w 100% pochodzenia naturalnego w 4 smakach, z którym kobiety dbające o sylwetkę łatwiej mogą osiągnąć swoje cele.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl