JAK WZMOCNIĆ ODPORNOŚĆ? 7 PRODUKTÓW, KTÓRE WŁĄCZYSZ DO DIETY JUŻ DZIŚ

Choć o odporności organizmu mówi się najczęściej w kontekście jesienno-zimowych przeziębień, warto dbać o nią przez cały rok – choćby ze względu na możliwość wystąpienia tak nieoczekiwanych zdarzeń, jak epidemia nowego koronawirusa, groźnego szczególnie dla osób o osłabionym układzie immunologicznym. Troska o zdrowie zaczyna się w kuchni: przed Tobą 7 produktów, które jedzone regularnie pomogą Ci zbudować naturalną odporność.

 

Z tego wpisu dowiesz się:

  • co jeść, by zwiększyć odporność;
  • jak stosować wymienione produkty, by w jak największym stopniu przyswoił je układ immunologiczny;
  • jak przygotować przeciwzapalny, przeciwwirusowy shot z kurkumy i imbiru.

1. Kiszonki

 

Kwaśne, soczyste, orzeźwiające… Tradycyjna polska kuchnia stoi kiszonymi ogórkami i kapustą, nie tylko ze względu na walory smakowe, ale i właściwości zdrowotne. Produkty poddane naturalnej fermentacji z udziałem bakterii mlekowych sprzyjają utrzymaniu równowagi mikroflory jelitowej, która stanowi naturalną barierę immunologiczną organizmu. Kiszonki są ponadto skarbnicą witaminy C, koniecznej dla prawidłowego działania układu odpornościowego, a także witamin z grupy B, A, K i E.

 

 

Najlepsze kiszone przetwory przyrządzisz samodzielnie, a koszt kilku słoików pełnych dobroci nie przekroczy kilkunastu złotych! Poza tradycyjną kapustą i ogórkami spróbuj ukisić rzodkiewki, kalafiora, słupki marchewki, buraki na bazę do aromatycznego barszczyku… Fanki kuchni świata mogą pokusić się o przygotowanie koreańskiego kimchi lub kiszonych pomidorków – ulubionej zakąski naszych wschodnich sąsiadów.

 

2. Fermentowane produkty mleczne

 

Jogurt, kefir czy maślanka działają na mikrobiotę równie korzystnie, jak kiszone warzywa – bakterie fermentacji mlekowej budują korzystną mikroflorę układu trawiennego i zapobiegają rozwojowi patogenów. Z tego względu fermentowane przetwory mleczne rekomendowane są pacjentom w trakcie terapii antybiotykami. Warto wspomnieć także, że produkty te mają niższą zawartość laktozy, niż mleko, dlatego wiele osób łatwiej je trawi.

 

Jogurty, maślanka czy kefir wyróżniają się także wysoką zawartością białka, a w połączeniu z miarką odżywki eco&fit tworzą prawdziwą bombę proteinową. Dodaj do tego kilka kropel oleju lnianego i garść bogatych w antyoksydanty owoców – borówek, porzeczek, truskawek, cytrusów – by delektować się pełnowartościowym posiłkiem wzmacniającym odporność.

 

3. Zielone warzywa liściaste

 

Surowe lub krótko obrabiane warzywa są podstawą każdego zdrowego menu, lecz kapusty, sałaty i zioła kryją w swoich liściach potężny ładunek wartości odżywczych wspomagających naszą odporność. Niedawne badania Instytutu Babraham w Chicago wykazały związek między spożywaniem dużych ilości zielonych warzyw a wzrostem poziomu tzw. limfocytów intraepitelialnych – komórek zlokalizowanych w skórze i ścianach jelit, szczególnie istotnych w pierwszej linii obrony organizmu przed infekcjami. Brokuły, jarmuż, brukselka i ich „krewni” zawierają także sporo chlorofilu – przeciwutleniacza czyszczącego krwiobieg z toksyn i metali ciężkich, wzmacniającego układ immunologiczny.

 

Wybór zielonych warzyw jest tak szeroki, że nawet przy jedzeniu ich kilka razy dziennie nie grozi Ci nuda! Kapusty, brokuły i brukselka znakomicie smakują na ciepło, sałaty – w sałatkach czy kanapkach, a garść szpinaku zblendowana z koktajlem białkowym wzbogaci go w solidną dawkę składników odżywczych praktycznie bez wpływu na smak napoju.

 

 

4. Miód

Jeden z najstarszych i najzdrowszych naturalnych słodzików zajmuje honorowe miejsce w kuchni każdego świadomego człowieka. Dobroczynne właściwości miodu powszechnie znano już w starożytności – antyczni Grecy widzieli w nim receptę na siłę i długie życie, zaś Kleopatra podobno dodawała go do kąpieli upiększających z koziego mleka.

 

Nas interesuje jednak przede wszystkim wpływ miodu na budowę odporności organizmu – a jest on niebagatelny, bo zawarte w nim enzymy wykazują właściwości bakteriobójcze i przeciwzapalne. Spożywanie miodu przynosi szczególnie dobre efekty w profilaktyce i leczeniu schorzeń układu oddechowego, wywoływanych m.in. przez koronawirusy.

 

Nie wahaj się więc zamienić cukru na miód w swoim codziennym menu – tym bardziej, że charakterystyczny smak złocistego syropu wzbogaca i dopełnia aromat wielu potraw. Pamiętaj jedynie o tym, by nie rozpuszczać go w gorących napojach; miód traci swoje wartości odżywcze w temperaturach powyżej 45ºC.

5. Czosnek

Ciepłe mleko z miodem i czosnkiem to zresztą tradycyjna mikstura na odporność, którą mamy i babcie leczyły nas w dzieciństwie (niestety, często przy naszym zdecydowanym sprzeciwie!). Niepozorne ząbki czosnku kryją w sobie uderzeniową dawkę antyoksydantów, w tym allicyny – silnie bakteriobójczej substancji bogatej w związki siarki, odpowiedzialnej zresztą za jedyny w swoim rodzaju aromat tego warzywa.

 

Allicyna bierze udział w produkcji limfocytów wytwarzających przeciwciała, niszczących komórki wirusowe i nowotworowe. Czosnek odgrywa ważną rolę w budowie naturalnej odporności także ze względu na wysoką zawartość witamin C oraz PP.

6. Kurkuma

Powszechnie dostępna w postaci proszku, coraz częściej widoczna na stoiskach warzywno-owocowych obok imbiru – choć prozdrowotne właściwości kurkumy znano już w czasach starożytnych, ostatnie lata przyniosły jej równie wielką, jak i zasłużoną popularność. Sekret jej dobroczynnego działania kryje się w kurkuminie – antyoksydantowi o skutecznym działaniu przeciwzapalnym, zapobiegającym namnażaniu się komórek wirusowych. Spożywanie kurkumy przynosi widoczne efekty zarówno w profilaktyce, jak i leczeniu infekcji.

 

 

Warto więc włączyć kurkumę do codziennego jadłospisu – i nauczyć się kilku prostych zasad, które pomogą Ci wykorzystać jej wartości odżywcze do maksimum. Kurkumina słabo wchłania się samodzielnie, dlatego dania przyprawiane kurkumą należy uzupełnić szczyptą pieprzu – zawarta w nim piperyna znacznie poprawia przyswajanie tego składnika. Pamiętaj także o intensywnym smaku kurkumy – choć jej wyrazista, korzenna goryczkowość znakomicie bilansuje smak wielu dań, używa w nadmiarze potrafi nieprzyjemnie zdominować całą potrawę.

 

Shot z kurkumy, imbiru i cytrusów

 

To popularny sposób na dostarczenie sobie uderzeniowej dawki przeciwutleniaczy i witamin, zawartych w wymienionych składnikach. Regularne picie mikstury znacznie wzmocni Twój układ immunologiczny i wspomoże organizm w odpieraniu ataków wirusów. Do wykonania shota potrzebujesz następujących składników:

 

  • obrany i pokrojony kawałek kłącza imbiru wielkości kciuka
  • ¼ łyżeczki sproszkowanej kurkumy
  • 1 owoc cytrusowy, obrany i podzielony na cząstki
  • szczypta pieprzu
  • kilka kropli oleju lnianego

Przygotowanie shota zajmie Ci zaledwie chwilę – wystarczy wrzucić składniki do wyciskarki wolnoobrotowej i wypić duszkiem otrzymany napój. Na zdrowie!

 

 

 

Czytaj także:

Moc dobrej diety - popraw samopoczucie, pamięć i wygląd cery

Zdrowa dieta w każdym wieku

Warzywa, które powinny znaleźć się w Twojej diecie już dziś

8 produktów, które przyspieszą Twój metabolizm

 


Teksty blogowe tworzy zespół Eco&Fit. Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, z radością zarażamy innych miłością do aktywności i chętnie dzielimy się naszą wiedzą z zakresu dietetyki oraz treningów. Stworzyliśmy koktajl białkowy w 100% pochodzenia naturalnego w 4 smakach, z którym kobiety dbające o sylwetkę łatwiej mogą osiągnąć swoje cele.

Projekt i wdrożenie: INTLE
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl