DLACZEGO WODA WSPOMAGA ODCHUDZANIE?

Woda jest niezbędna do życia. Nasz organizm składa się z niej w ok. 60%. Woda jest niezbędna do przebiegu wielu reakcji chemicznych, wchłaniania składników pokarmowych czy wydalania toksyn. Znakomicie gasi pragnienie i świetnie smakuje w towarzystwie świeżych owoców sezonowych. Czy niepozorna szklanka wody rzeczywiście jest w stanie wspomóc procesy odchudzania?

 

Z tego wpisu dowiesz się:

  • Dlaczego warto pić wodę
  • Jak skutecznie zwiększyć jej spożycie
  • O jakie pierwiastki wzbogacana jest woda butelkowa

Jak działa woda w organizmie

Oczyszcza organizm z toksyn

 

Zbyt duża ilość toksyn wpływa niekorzystnie na zdrowie, co bardzo często objawia się osłabieniem, pogorszeniem samopoczucia oraz nawracającymi problemami ze skórą. Regularne picie wody usprawnia pracę nerek, zwiększając częstotliwość oddawania moczu, z którym wydalana jest większość zanieczyszczeń. Warto mieć świadomość, że im intensywniejszy odcień i zapach płynu, tym mocniejszy jest stopień odwodnienia. Pozostałe substancje szkodliwe dla organizmu zostają wydalone - przy pomocy wody - z kałem, przez skórę bądź oddech.

 

Hamuje łaknienie

 

Woda zmniejsza uczucie głodu, gdyż pomaga wypełnić żołądek. W ten sposób wspomaga utrzymanie właściwej częstotliwości posiłków, przy jednoczesnym uniknięciu podjadania. Największą efektywność przynosi wypicie jednej do dwóch szklanek letniego płynu przed głównymi posiłkami: w ten sposób spożyjesz w każdym z nich nawet o 100 kcal mniej. Pamiętaj też, że woda sama w sobie nie jest zamiennikiem posiłku!

 

Warto mieć również świadomość, że odczuwanie głodu jest często mylone z pragnieniem – szczególnie w sytuacji przeciągającego się w czasie odwodnienia. Tego typu łaknienie wiąże się najczęściej z dużym spożyciem napojów zawierających cukier i kofeinę. Zapomnij o przepełnionych barwnikami oraz słodzikami napojach i sięgnij po szklankę wody, której wartość kaloryczna wynosi 0. Dla porównania, puszka Coli to 140 kcal i aż 35 g cukru!

 

 

Przyspiesza efekty odchudzania

 

Wszelkie zmiany w obrębie organizmu – w tym również chudnięcie oraz tycie – zależą od przebiegu poszczególnych procesów biochemicznych. Woda umożliwia formowanie kęsów, przesuwanie się treści pokarmowej oraz właściwe działanie enzymów trawiennych. Lepsze trawienie to z kolei szybszy metabolizm i widocznie spłaszczony brzuch. Regularne picie wody gwarantuje też lepsze przyswojenie przyjmowanych z pokarmem dobroczynnych substancji (m.in. białka), które wchłaniają się z jelita w postaci półpłynnego roztworu lub zawiesiny. Postępujący niedobór płynów skutkuje znacznym obciążeniem wątroby i nerek, uczestniczących w wydalaniu produktów przemian kwasów tłuszczowych.

 

Odpowiednio nawodniony organizm znacznie lepiej znosi wysiłek fizyczny, zwiększając efektywność treningów i zapotrzebowanie kaloryczne na każdą serię. Picie dużej ilości wody nasila zjawisko termogenezy, przyspieszającej spalanie tłuszczów. Co ciekawe, niedobór wody prowadzi najczęściej do jej zatrzymania. Aby zmniejszyć masę ciała (gdy waga stoi w miejscu) i uwolnić nadmiar płynów z organizmu należy więc… pić więcej!

 

Zaspokaja potrzeby Twojego organizmu

 

Woda stanowi dwie trzecie Twojej masy tkankowej. Jej cząsteczki znajdują się w układzie pokarmowym, krwiobiegu i niemal każdej komórce, wliczając komórki mięśniowe i tłuszczowe. Dzięki występowaniu w mazi w przestrzeniach stawowych, zmniejsza tarcie i umożliwia właściwą ruchomość stawów. Odpowiada również za utrzymanie stałej temperatury ciała, wydalenie szkodliwych substancji oraz ochronę narządów wewnętrznych, mózgu i rdzenia kręgowego. Jej niedobór odbija się też na wyglądzie zewnętrznym: słabo nawodniona skóra opada, mocno eksponując komórki tłuszczowe na udach, biodrach i brzuchu. Nawet niewielki cellulit staje się w ten sposób wyraźnie widoczny.

 

Zanim sięgniesz po pierwszą szklankę

Dzienne spożycie

 

Spożycie wody należy dostosować do warunków atmosferycznych, wieku, płci, masy ciała, aktywności fizycznej, stanu zdrowia (np. gorączka, biegunka), składu diety i wielu innych czynników. Niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania minimum jest 1 litr na dobę – wartość ta powinna być jednak możliwie szybko zwiększona do ok. 30 ml na 1 kg masy ciała (waga x 0,03). Jeżeli uprawiasz regularną aktywność fizyczną, zwiększ podaż o 400 – 800 ml na każdą godzinę ćwiczeń.

 

Warto pamiętać, że organizm czerpie wodę ze spożywanej w ciągu dnia żywności. Wartość waha się najczęściej w okolicach zaledwie 20% zalecanej dawki, przy czym znacznie zaniżają ją wypłukujące płyny, jak kawa i herbata. Aby zwiększyć efektywność diety, pamiętaj o spożywaniu ilości odpowiedniej dla swojej wagi już na tydzień przed rozpoczęciem kuracji. Pozbędziesz się w ten sposób nadmiaru płynów z tkanek, wykluczając utratę wody w pierwszych dniach redukcji.

 

 

Którą wodę wybrać

 

Woda wypłukuje toksyny, ale nie wypłukuje minerałów jeśli sama jest wysoko lub średnio zmineralizowana. Pierwiastki te odgrywają ważną rolę w naszym organizmie, odpowiadając między innymi za prawidłową pracę serca, mięśni czy układu nerwowego. W zależności od zapotrzebowania, wybieraj butelki wzbogacone o:

  • Magnez – odpowiada za sprawna pracę układu sercowo-naczyniowego, wzmacnia zęby i kości oraz usprawnia pracę mózgu.
  • Potas – wyrównuje ciśnienie krwi, pobudzając produkcję insuliny. Skutecznie usprawnia działanie układu nerwowego oraz wspomaga funkcjonowanie mięśni i nerek. Pełni również istotną rolę w spalaniu węglowodanów i tłuszczów.
  • Sód – wraz z potasem odpowiadają za gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu, wspomagając prawidłową pracę mięśni i wchłanianie się substancji odżywczych.
  • Siarkę - odpowiada za dobry stan tkanek (cery, włosów i paznokci) oraz wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn. Uelastycznia stawy, wpływając na funkcjonowanie układu odpornościowego i krwionośnego.

 

Jak zwiększyć spożycie wody:

 

  • Trzymaj napoje w zasięgu ręki – postaw butelkę na biurku w pracy czy stoliku przy łóżku. Dogodna lokalizacja sama będzie Ci przypominać o regularnym uzupełnianiu płynów.
  • Wspomóż swoją motywację i podziel butelkę poziomymi liniami, oznaczonymi godzinami (co 2-4 h) – w ten sposób będziesz wiedzieć, do jakiego poziomu powinna obniżyć się woda.
  • Inną metodą na zwiększenie spożycia jest dodanie świeżych ziół, cząstek owoców czy warzyw. Stosuj wodę letnią, która stymuluje enzymy trawienne oraz poprawia krążenie.
  • Pij niezależnie od odczuwanego pragnienia, które stanowi pierwszą oznakę odwodnienia. Nadmiar wody nie może być magazynowany, dlatego powinniśmy spożywać ją często i w małych ilościach.
  • Nie popijaj w trakcie jedzenia. Rozcieńczasz w ten sposób enzymy trawienne, co znacznie spowalnia procesy przemiany materii.
  • Pamiętaj, że wody mineralne nasycone CO2 nie tuczą i nie utrudniają odchudzania.

 

Czytaj także:

Co pić na diecie?

Zdrowa dieta w każdym wieku

Te produkty przyspieszą Twój metabolizm!

Polskie superfoods

Twój cel: 5 kg mniej

 


 

Teksty blogowe tworzy zespół Eco&Fit. Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, z radością zarażamy innych miłością do aktywności i chętnie dzielimy się naszą wiedzą z zakresu dietetyki oraz treningów. Stworzyliśmy koktajl białkowy w 100% pochodzenia naturalnego w 4 smakach, z którym kobiety dbające o sylwetkę łatwiej mogą osiągnąć swoje cele.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl