ODCHUDZANIE BEZ ĆWICZEŃ - ZALETY I WADY

Marzysz o zgrabnej i szczupłej sylwetce, ale nigdy nie uprawiałaś sportu, pracujesz przy biurku i przemieszczasz się głównie samochodem? Odchudzanie bez ćwiczeń przyniesie Ci pierwsze rezultaty w postaci zgubionych kilogramów, ale nie wystarczy do utrzymania trwałego efektu. Sprawdź, co osiągniesz dzięki odchudzaniu bez treningów i dlaczego warto polubić aktywność fizyczną.

 

Z tego wpisu dowiesz się:

  • dlaczego tak ważne jest łączenie diety z aktywnością fizyczną
  • co możesz osiągnąć stosując jedynie dietę redukcyjną
  • dlaczego aktywność fizyczna przy odchudzaniu jest tak ważna

Czy można schudnąć na samej diecie?

Aby skutecznie chudnąć, trzeba utrzymywać deficyt kaloryczny, a więc przyjmować mniej kalorii, niż spalasz w ciągu dnia. Jak osiągnąć ów deficyt? Mówiąc najprościej, musisz mniej jeść lub więcej się ruszać. Najlepsze efekty uzyskasz oczywiście wdrażając obie zasady, ale i odpowiednio skomponowana dieta (z podażą kalorii na poziomie poniżej 400-500 CPM) przyniesie Ci rezultaty.

 

Pamiętaj jednak, że redukcja zbędnych kilogramów nie jest nadrzędnym celem ćwiczeń. Aktywność fizyczna to niezbędny element zdrowego stylu życia, dzięki któremu zachowasz nie tylko zgrabną sylwetkę, ale i zdrowie oraz sprawność.

 

 

Jeśli nie czujesz się na siłach, by podjąć jednocześnie i dietę, i treningi, potraktuj zmianę jadłospisu jako pierwszy etap w drodze do celu. Dieta bez ćwiczeń faktycznie będzie mieć wówczas pewne plusy – zwłaszcza, jeśli chcesz zrzucić kilkanaście lub więcej kilogramów, a także jeśli nie miałaś dotąd do czynienia ze sportem.

Odchudzanie bez ćwiczeń – zalety

Ochrona stawów i mięśni przed urazami

Osoby z dużą nadwagą powinny szczególnie uważać na rodzaj i intensywność ćwiczeń. Niektóre dyscypliny sportu, w tym popularne bieganie czy intensywny aerobik z dużą ilością podskoków i tupania, w ogóle nie nadają się na początek przygody z odchudzaniem. Uderzenia stóp o podłoże generują bowiem sporą siłę nacisku, a dodatkowy ciężar w postaci nadmiaru tkanki tłuszczowej jeszcze ją pogłębia. W efekcie możesz doznać kontuzji, która na dobre wyłączy Cię z jakiejkolwiek aktywności.

 

Zacznij od samej diety: po zrzuceniu pierwszych kilogramów pozbędziesz się części obciążenia i trening będzie bezpieczniejszy. Wykorzystaj ten czas na oswojenie ciała ze wzmożoną aktywnością. Spacery, pływanie czy rower nie zrobią Ci krzywdy, a Ty nabierzesz lepszej kondycji i przyzwyczaisz się do wysiłku.

 

Stopniowa zmiana trybu życia

Spójrzmy prawdzie w oczy: odchudzanie nie jest procesem usłanym różami. Wymaga wdrożenia kilku diametralnych zmian, tym trudniejszych, im więcej do życzenia pozostawiał Twój dotychczasowy plan dnia. Dieta, regularne ćwiczenia, zdrowy sen... Jeśli postanowisz z dnia na dzień, że zaczniesz surowo przestrzegać wszystkich tych zasad, prawdopodobnie szybko się pogubisz i zniechęcona wrócisz na kanapę z torbą chipsów w ręku.

 

Aby wyrobić sobie zdrowe nawyki, zacznij zmiany po kolei. Jak ustaliliśmy wyżej, największy wpływ na redukcję wagi ma odżywianie, dlatego zacznij od diety bez ćwiczeń. Poznawaj nowe smaki, szukaj zdrowych zamienników ulubionych dań, naucz się komponować zbilansowane posiłki. Kiedy porządek na talerzu wejdzie Ci w krew, dołóż ćwiczenia do codziennej rutyny.

 

Praca nad pewnością siebie

O ile nie ćwiczysz "dywanówek" z youtuberkami, musisz wyjść z domu, by się poruszać. Dla wielu osób okazuje się to wyzwaniem nie do pokonania: wyraźne fałdki tłuszczu pod obcisłymi legginsami, purpurowe policzki i strugi potu na twarzy bywają krępujące i skutecznie zniechęcają do publicznego uprawiania sportu.

 

To całkowicie zrozumiałe i nie musisz z tym walczyć – zmuszając się do czegoś wbrew sobie i tak szybko zrezygnujesz lub nie wykonasz treningu na 100% możliwości. Dieta bez ćwiczeń pomoże Ci rozprawić się z pierwszymi kilogramami, a widoczne efekty ośmielą Cię do rozpoczęcia regularnych treningów.

 

Bo jeśli zależy Ci na utrzymaniu smukłej, atrakcyjnej figury, prędzej czy później musisz je zacząć. Dlaczego aktywność fizyczna na redukcji jest tak ważna?

Odchudzanie bez ćwiczeń – wady

Dieta bez ćwiczeń jest bardziej rygorystyczna

Wiemy już, że podstawą skutecznej diety jest deficyt kaloryczny rzędu 400-500 kcal. Im więcej się ruszasz, tym więcej kalorii zużywa Twój organizm. Jak łatwo się domyślić, poprzestając na samej diecie zapotrzebowanie kaloryczne spada. Aby zobaczyć efekty, musisz wówczas jeść mniej – a warto tu sobie przypomnieć, że Twoja nadwaga nie wzięła się znikąd. Prawdopodobnie jesteś przyzwyczajona do dużych nadwyżek kalorycznych, dlatego trudno będzie Ci się gwałtownie przestawić na mniejsze porcje. Podejmując regularne treningi, zwiększysz dzienną "pulę" kalorii do wykorzystania, a ciało łatwiej wybaczy Ci ewentualne dietetyczne grzeszki.

 

 

Dieta bez ćwiczeń spowalnia metabolizm

Pojęcie metabolizmu obejmuje wszystkie procesy przetwarzania energii i składników odżywczych w celu utrzymania stałości procesów życiowych. Im szybsze tempo metabolizmu, tym wyższe spalanie dostarczonych składników energetycznych. Innymi słowy, sprawna przemiana materii podnosi zapotrzebowanie kaloryczne organizmu i aktywnie wspiera proces odchudzania.

 

Jednym z najlepszych bodźców pobudzających przemianę materii jest aktywność fizyczna. Wysiłek przyspiesza proces zużywania energii, a organizm wprowadzony na pełne obroty spala więcej kalorii jeszcze przez dobrych kilka godzin po treningu. Przy podjęciu samej diety bez ćwiczeń spalanie zasobów energetycznych (a co za tym idzie – samo odchudzanie) przebiega zauważalnie wolniej.

 

Dieta bez ćwiczeń nie ujędrnia ciała

Ćwiczenia służą nie tylko redukcji kilogramów. Trenując, wzmacniasz i rozwijasz mięśnie, ujędrniasz skórę, nabierasz smukłości i gracji. Żadna dieta nie da Ci takich rezultatów: owszem, waga i obwody spadną, ale poziom tkanki tłuszczowej nie zmniejszy się znacząco. Taki typ sylwetki nosi potoczną nazwę "skinny fat" (ang. "chudy grubas") – ciało wydaje się miękkie i mało jędrne, brzuszek wciąż uporczywie odstaje, a na pośladkach i udach nierzadko rysuje się cellulit.

 

Regularna aktywność fizyczna z uwzględnieniem ćwiczeń siłowych pomoże Ci uniknąć tego efektu. Szybko zauważysz, że warto było się pomęczyć: ładnie zarysowane mięśnie i płaski brzuch prezentują się znacznie zgrabniej, a Ty zaczniesz wręcz tryskać zdrowiem i pozytywną energią!

 

Czytaj także:

Polskie superfoods

Produkty, które musisz wyrzucić z lodówki

Odchudzanie: bieganie czy siłownia - co sprawdzi się lepiej?

Jak wytrwać na diecie?

Poznaj odpowiedzi na 5 najważniejszych pytań o odchudzanie

 


 

Teksty blogowe tworzy zespół Eco&Fit. Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, z radością zarażamy innych miłością do aktywności i chętnie dzielimy się naszą wiedzą z zakresu dietetyki oraz treningów. Stworzyliśmy koktajl białkowy w 100% pochodzenia naturalnego w 4 smakach, z którym kobiety dbające o sylwetkę łatwiej mogą osiągnąć swoje cele.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl