Dla tych, którzy cenią zarówno wygląd jak i zdrowie.

Blog kategorie
Wegańskie koktajle białkowe — czy działają tak samo, jak ich klasyczne odpowiedniki?
Wegańskie koktajle białkowe — czy działają tak samo, jak ich klasyczne odpowiedniki?

Czym jest wegańskie białko?

Choć wydaje się, że osoby decydujące się na dietę wegańską mogą mieć problem z podażą białka, to rzeczywistość jest zupełnie inna. Dużą ilość białka można znaleźć w produktach wegańskich, takich jak: groch, ryż, soja, pestki dyni i w nasionach słonecznika. Oprócz tego dostępne są wegańskie odżywki białkowe, które składają się z izolatu białek roślinnych, np. białka grochu, białka ryżu, białka soi czy białka drożdży. To właśnie ten składnik dostarcza niezbędnych aminokwasów, cennych w kontekście pracy całego organizmu.

Czym się różni białko wegańskie od zwykłego?

Dostarczanie organizmowi białka w ogromny stopniu wpływa na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Trzeba jednak mieć świadomość, że białko zwierzęce różni się od białka wegańskiego pod kilkoma względami. Przede wszystkim białko wegańskie zawiera mniej egzogennych aminokwasów w porównaniu do białka pochodzenia zwierzęcego. Dodatkowo białka zwierzęce pokrywają większe zapotrzebowanie organizmu. Warto jednak pamiętać, że wegańskie białko jest łatwiejsze do strawienia i ma o wiele wyższą wchłanialność, a do tego nie powoduje wzrostu poziomu cholesterolu i trójglicerydów. Pod kątem stricte zdrowotnym, po białko wegańskie powinny sięgać osoby zmagające się z wysokim poziomem cholesterolu, a także z miażdżycą lub chorobą wieńcową.

Czy białko roślinne jest pełnowartościowe?

Białko pochodzenia zwierzęcego zawiera wszystkie potrzebne do funkcjonowania organizmu aminokwasy i właśnie to białko określa się jako pełnowartościowe. Wegańskie białko z pojedynczych produktów ma mniejszą wartość odżywczą spowodowaną brakiem niektórych aminokwasów, jednak wystarczy połączyć ze sobą odpowiednie rośliny, aby uzyskać komplet aminokwasów. Tak jest w przypadku połączenia fasoli z ryżem, mąki razowej z soczewicą, warzyw z dodatkiem pestek słonecznika. 

 

Wniosek? Według ogólnie dostępnej wiedzy, zastosowanie prostych połączeń kilku wegańskich produktów sprawia, że organizm otrzymuje pełnowartościowe białko roślinne. Dodatkowo warto wspomnieć, że produkty te nie muszą być łączone w ramach jednego posiłku. Wystarczy, że pojawią się one w posiłkach spożywanych w ciągu całego dnia, a organizm otrzyma wystarczająca ilość pełnowartościowego białka wegańskiego.

Koktajle wegańskie vs tradycyjne koktajle białkowe

Dieta wegańska cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród osób aktywnych, którym zależy na zdrowym odżywianiu. Jedynym znakiem zapytania staje się podaż białka, które ma ogromny wpływ na prawidłową pracę organizmu. W przypadku osób, które zdecydowały się na dietę wegańską, źródłem białka mogą być koktajle z białka wegańskiego. W przeciwieństwie do tradycyjnych koktajli białkowych nie zawierają one białek pochodzenia zwierzęcego, które w zwykłych koktajlach pozyskiwane jest z nabiału, a dokładniej z serwatki, która zostaje oczyszczona i osuszona. Koktajle z białka wegańskiego można przygotować przy użyciu wody lub mleka roślinnego.

               

     Sprawdź skład wegański koktajli białkowych od Eco&Fit!

 

Główne zalety białka dla wegan w odniesieniu do tradycyjnych koktajli białkowych:

  • mogą zawierać dodatkowe składniki odżywcze - w zależności od tego, co jest bazą białka roślinnego, koktajle białkowe dla wegan mogą być bogate w dodatkowe witaminy i minerały, pochodzące z różnych źródeł roślinnych,
  • są doskonałe dla osób z nietolerancjami i alergiami - w przypadku nietolerancji pokarmowych (np. nietolerancji laktozy), białkowe koktajle dla wegan będą skutecznym zamiennikiem tradycyjnego białka,
  • doskonale wpływają na kondycję serca - koktajle na bazie białka roślinnego może być pomocna w procesie obniżania cholesterolu i ciśnienia krwi, a to w sposób oczywisty przekłada się na lepszą kondycję naszego serca 🙂
  • bywa wsparciem w utracie zbędnych kilogramów - białko roślinne jest mniej kaloryczne od białka pochodzenia zwierzęcego, dlatego będąc na redukcji masy ciała wiele osób sięga właśnie po wegańską wersję naszym koktajli.

 

Warto zaznaczyć, że ,,starcie” koktajle białkowe vs białkowe koktajle wegańskie może zakończyć się remisem!  To, po który rodzaj koktajli sięgniemy zależy nie tylko od naszych preferencji żywieniowych, ale również stanu zdrowia, ewentualnych alergii i nietolerancji lub indywidualnego zapotrzebowania na poszczególne składniki dostępne w obu wersjach koktajli białkowych.

 

Czy warto sięgać po białko pochodzenia roślinnego podczas treningów lub ćwiczeń na siłowni? Mitem jest, że wegańskie białko nie jest wystarczające do budowania masy mięśniowej. Dlatego też osoby będące na diecie wegańskiej z powodzeniem mogą brać udział w aktywnych treningach, a także stawiać na rozbudowę masy mięśniowej. Zbilansowana dieta i podaż wegańskiego białka dostosowana do zapotrzebowania to klucz do sukcesu i rozwijania własnych pasji.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium