SUPLEMENTY, PO KTÓRE POWINNY SIĘGAĆ OSOBY UPRAWIAJĄCE SPORT

Bez względu na rodzaj aktywności, właściwa dieta oraz odpowiednia dawka składników odżywczych są niezbędne do tego, by zwiększyć wydajność organizmu. Żaden trening bez dostarczenia do organizmu witamin nie przyniesie oczekiwanych efektów. Jakie suplementy i witaminy dla sportowców są niezbędne? Oto krótki przegląd.

 

Białko - podstawowy budulec organizmu

O roli białka w organizmie człowieka powstało już wiele prac naukowych. Wiadomo, że dostarcza ono nie tylko energię, ale odgrywa również ważne funkcje metaboliczne. Przyjmuje się, że białka stanowią około 20% całej masy ciała człowieka. Niedobór tego cennego składnika może prowadzić m. in. do utraty kilogramów, zmniejszenia wydajności i energii, a to przekłada się z czasem na ogólne zmęczenie organizmu. 

Organizm ludzki nie posiada zdolności do samoistnego wytwarzania białka, dlatego niezwykle ważna jest odpowiednia dieta. Sportowcy potrzebują znacznie więcej białka, głównie za sprawą wzmożonych treningów. Dlatego w takiej sytuacji należy dostarczyć dodatkową porcję składnika, w czym pomagają m. in. koktajle białkowe. Oprócz podkręcenia metabolizmu, koktajle proteinowe dają długie uczucie sytości, są łatwo przyswajalne i zawierają minimalne ilości tłuszczu. 

 

Witamina C - antyutleniacz i wzmacniacz odporności

Podobnie jak w przypadku białka, witamina C musi być dostarczana z pożywieniem lub suplementowana w odpowiednich dawkach. Nasz organizm nie wytwarza jej samoistnie. Witamina C przynosi ogromne korzyści dla organizmu. Wzmacnia odporność, przyspiesza gojenie się ran, chroni przed promieniowaniem oraz pomaga wytwarzać kolagen. Niezwykle ważną rolę odgrywa w diecie sportowca - udowodniono, że witamina C wspomaga system immunologiczny i chroni przed infekcjami zdecydowanie częściej, niż w przypadku osób unikających treningów. Warto suplementować ją również ze względów regeneracyjnych, a osoby aktywnie fizycznie często podkreślają, że witamina C pomaga na dolegliwości związane z zakwasami po ciężkich treningach.

 

 

Magnez i witamina B6 - pomoc w zmęczeniu

Zmęczenie, znużenie i brak zapału do działania - brzmi znajomo, prawda? Ogólne zmęczenie organizmu zniechęca do aktywności fizycznych i odpowiada za brak motywacji. Jak zmobilizować się do działania? Sposobem na wzmocnienie organizmu i odnalezienie w sobie dodatkowej energii jest m. in. suplementacja magnezu oraz witamin z grupy B. 

Na jakie efekty możemy liczyć? W pierwszej kolejności wzmocnimy układ immunologiczny i nerwowy, a zdolności treningowe znacznie się zwiększą. Co więcej, poprawi się krążenie, co w przypadku sportowców jest szczególnie istotne.

 

Kreatyna i kofeina - nośniki energii

Kreatyna to jeden z suplementów, który jest powszechnie stosowany przez sportowców. Skutecznie dodaje energii podczas treningu i zwiększa wydajność organizmu. Dodatkowo mięśnie zarysowują się znacznie szybciej podczas suplementacji i sprawniej się regenerują.

Preparaty, które pobudzają i zwiększają koncentrację, dają siłę do trenowania. Kofeina stymuluje układ nerwowy, pomaga przezwyciężyć zmęczenie i nasila metabolizm. Dzięki temu sportowiec ma więcej siły i chęci do zwiększenia treningu. Podobne działanie daje również guarana i żeń-szeń.

 

Suplementy są niezbędne dla osób aktywnych. Różnorodność preparatów i ich dostępność to dodatkowa zaleta. Każdy sportowiec może dobrać kompleksowo zestaw dostosowany do potrzeb i możliwości organizmu. Warto jednak dodać, że podstawą zdrowego trybu życia jest zbilansowana dieta, a suplementy diety są uzupełnieniem braków.

Spodobał się Tobie artykuł?
Chcesz otrzymywać więcej podobnych treści? Podaj swój adres e-mail, a podeślemy Ci coś ciekawego :)
© Eco&Fit 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl