SKUTECZNE ODCHUDZANIE W OKRESIE MENOPAUZY

Menopauza to szereg gwałtownych zmian w organizmie kobiety, wywołanych zaburzeniami gospodarki hormonalnej, a w głównej mierze spadkiem poziomu estrogenu. Częstym skutkiem ubocznym jest tycie. Nie oznacza to jednak, że przechodząc klimakterium musisz się z tym pogodzić. Utrzymanie szczupłej sylwetki jest możliwe, wystarczy odpowiednia dawka ruchu i dobrze skomponowana dieta.

 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie zmiany zachodzą w organizmie w trakcie menopauzy
  • dlaczego pojawia się tendencja do tycia
  • jakie zmiany wprowadzić do jadłospisu
  • jakie są najczęściej popełniane błędy przy żywieniu w okresie menopauzy

 

Menopauza a tycie - poznaj powody

Progesteron i estrogen to hormony przyspieszające przemianę materii. Ułatwiają rozkład tłuszczów i węglowodanów, a dodatkowo są odpowiedzialne za utrzymanie kobiecej sylwetki, czyli za nasze szersze biodra i szczupłą talię. Spadek poziomu estrogenu zmiejsza wydzielanie przez przewód pokarmowy cholecystokininy, czyli hormonu odpowiedzialnego za uczucie sytości. Niedobór cholecystokininy sprawia, że mózg nie dostaje wiadomości o dostarczeniu odpowiedniej dawki pożywienia i nadal wysyła sygnał, że jest głodny. Spadek stężenia obu żeńskich hormonów płciowych we krwi oznacza więc zwiększenie podatności organizmu na tycie.

 

Ośrodkowy układ nerwowy pod wpływem innego hormonu, estronu, wytwarza mniej serotoniny, czyli “hormonu szczęścia”. Spadek nastroju objawia się zwiększonym apetytem na węglowodany, zwłaszcza słodycze, co znów może być przyczyną dodatkowych kilogramów. Rośnie też poziom androgenów, czyli męskich hormonów płciowych. Mobilizują one organizm do magazynowania substancji odżywczych w postaci tkanki tłuszczowej, zwłaszcza w okolicy brzucha.

 

Dieta przy menopauzie - o czym musisz pamiętać?

Odpowiednio skomponowana dieta jest bardzo ważna, gdyż pozwoli utrzymywać wagę w ryzach i pomoże łagodzić typowe objawy przekwitania. O czym musisz pamiętać? Obecnie zapotrzebowanie energetyczne Twojego organizmu jest znacznie mniejsze niż w latach młodości. Potrzebujesz teraz o 200-400 kcal mniej. Zwalnia też metabolizm, dlatego posiłki powinny być po prostu mniejsze.

 

Do minimum ogranicz ilość spożywanych tłuszczów, zwłaszcza tych pochodzenia zwierzęcego, ponieważ gdy organizm przestaje produkować estrogeny, rośnie ryzyko powstawania zmian miażdżycowych. W kuchni używaj oliwy z oliwek, wybieraj chude mięso, sięgaj po mleko o mniejszej zawartości tłuszczu. Wprowadź do swojej diety więcej ryb morskich.

 

Pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu - pij dużo wody, a słodzone i gazowane napoje zastąp sokiem ze świeżych owoców i warzyw. Własnoręcznie przygotowany koktajl będzie dla organizmu prawdziwą bombą witaminową i pozwoli jednocześnie na urozmaicenie diety.

 

mleko sojowe

 

Doceń też soję. To produkt o dobroczynnym działaniu, który pomaga w łagodzeniu objawów klimakterium. Jest źródłem fitoestrogenów, czyli bioaktywnych składników, działających podobnie, do brakujących żeńskich estrogenów. Sięgaj po sojowe pasztety i pasty, ser tofu lub napoje sojowe.

 

Dieta przy menopauzie - najczęstsze błędy!

 

1. Zbyt obfite i nieregularne posiłki

W okresie przekwitania następuje spowolnienie przemiany materii, co zmniejsza dzienne zapotrzebowanie energetyczne organizmu. Oznacza to, że nawet jedząc takie same porcje jak dotychczas, możesz przytyć. Zbyt częste lub rzadkie posiłki też mogą być przyczyną kłopotów z wagą. Powinnaś jeść minimum 4 posiłki dziennie, w mniej więcej równych odstępach czasu, tak aby zapobiec napadom głodu i nie dopuścić do spadku poziomu glukozy we krwi.

 

2. Nadmiar cukru

Wahania poziomu hormonów w okresie menopauzy sprzyjają podjadaniu. Częściej przychodzi ochota na słodkie przekąski. Trzeba przy tym pamiętać, że organizm nie radzi sobie już tak dobrze z utrzymaniem stabilnego poziomu glukozy we krwi. Cukry należy zatem ograniczyć. Warto jeść więcej owoców, które są źródłem fruktozy.

 

owoce

 

3. Przedawkowanie wapnia

Przy menopauzie zmniejsza się gęstość kości, dlatego zalecana jest odpowiednia suplementacja. Jeśli jednak połączysz dużą ilość suplementów zawierających wapń ze zdrową, zbilansowaną pod tym kątem dietą, możesz sobie zaszkodzić. Nadmiar tego pierwiastka może powodować: nudności, wymioty, spadek apetytu, a nawet doprowadzić do powstania kamieni nerkowych.

 

 

Czytaj także:

 

Warzywa, które powinny znaleźć się w Twojej diecie już dziś

Jak prawidłowo komponować posiłki- poznaj najważniejsze zasady

Sprzęty przydatne w kuchni fit

Zdrowa dieta w każdym wieku

 


 

Teksty blogowe tworzy zespół Eco&Fit. Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, z radością zarażamy innych miłością do aktywności i chętnie dzielimy się naszą wiedzą z zakresu dietetyki oraz treningów. Stworzyliśmy koktajl białkowy w 100% pochodzenia naturalnego w 4 smakach, z którym kobiety dbające o sylwetkę łatwiej mogą osiągnąć swoje cele.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl