SKUTECZNE ODCHUDZANIE W CUKRZYCY - O CZYM MUSISZ PAMIĘTAĆ?

Nieprawidłowe nawyki żywieniowe przy zdiagnozowanej cukrzycy mogą doprowadzić do wielu poważnych chorób, w tym: miażdżycy, nadciśnienia tętniczego, a nawet do udaru czy zawału serca. Utrzymanie prawidłowej wagi ciała jest bardzo ważne, zwłaszcza, że diabetycy mają tendencję do otyłości. Oprócz leczenia farmakologicznego oraz odpowiednio dobranej aktywności fizycznej, ważne są dieta i redukcja wagi. Jak zatem odchudzać się w cukrzycy.

 

Z tego wpisu dowiesz się:

  • dlaczego diabetyk powinien jeść o stałych porach
  • dlaczego cukrzyk powinien stawiać na węglowodany złożone
  • jak działa błonnik
  • jak komponować posiłki
  • jakie sporty uprawiać

 

Dieta w cukrzycy - najważniejsze zasady

Konieczna jest niskokaloryczna dieta. Pracując nad utratą wagi, należy jednocześnie kontrolować poziom cukru i nie dopuszczać do dużych wahań poziomu glukozy. Ważna jest nie tylko regularność spożywanych posiłków, ale także ich wielkość. Należy jeść o stałych porach, najlepiej co 3 godziny, jednak nie rzadziej, niż co 5 godzin W zależności od typu cukrzycy, potrzebna może być jeszcze lekka przekąska przed położeniem się spać (np. jogurt, kilka orzechów, czyli ok. 100-150 kcal), aby zapobiec spadkowi poziomu glukozy podczas snu.

 

obiad

 

Piramidę żywieniową cukrzyka stanowią w 45-50% węglowodany (proste i złożone), 15-20% białka i 30-35% tłuszcze. Należy dokładnie przeliczać ilość spożywanych węglowodanów, aby dostosować dawkowanie insuliny. Korzystanie ze specjalnie opracowanej dla diabetyków tabeli wymienników węglowodanowych (WW) oraz wiedzy o indeksie glikemicznym (IG) spożywanych produktów, pomoże w komponowaniu odpowiednio zbilansowanych posiłków. Jeśli znasz dzienne zapotrzebowanie energetyczne swojego organizmu, będziesz w stanie szybko rozdzielić ilość kalorii i wymienników węglowodanowych na poszczególne posiłki.


Dieta dla cukrzyka - czego koniecznie unikać?

 1. Ogranicz tłuszcze

Wyeliminuj w znacznym stopniu ze swojego jadłospisu tłuszcze pochodzenia zwierzęcego: boczek, słoninę, schab, golonkę, wędliny, salami, wyroby garmażeryjne. Ogranicz spożywanie produktów o dużej zawartości tłuszczu takich jak: śmietana, tłuste mleko, serki topione, majonez, produkty smażone w głębokim tłuszczu.

 

2. Zrezygnuj z cukrów prostych i alkoholu

Na czarną listę trafiają źródła łatwoprzyswajalnych cukrów prostych: cukier rafinowany, ciasta, ciasteczka, słodycze. Wyeliminuj alkohol, gdyż hamuje on wydzielanie glukozy w wątrobie, a to może doprowadzić do niedocukrzenia.

 

3. Ostrożnie z owocami

Soki owocowe w kartonach, uchodzące za zdrowy produkt, nie powinny być spożywane przez diabetyków, gdyż w procesie produkcji pozbawiane są błonnika, obniżającego ilość poposiłkowego stężenia glukozy w osoczu krwi. Uważać trzeba także na bogate we fruktozę owoce, zwłaszcza banany, winogrona i suszone owoce. Spożywaj je w małej ilości.

 

4. Unikaj produktów o wysokim IG

Wyeliminuj z menu:

  • białe pieczywo,
  • makaron z białej mąki,
  • słone przekąski jak: krakersy, paluszki, chipsy,
  • słodkie napoje gazowane.

 

Dieta cukrzycowa - zalecenia dietetyka

1. Naucz się prawidłowo komponować posiłki

Na poziom glukozy wpływa sposób łączenia poszczególnych produktów, sposób przygotowania posiłku i stopień jego rozdrobnienia. Im dłużej posiłek jest trawiony, tym wolniej będzie wzrastał poziom cukru we krwi. Dlatego lepiej jedz gotowane ziemniaki w całości, a nie w formie puree. Ryż kasze, makarony gotuj al dente. Produkty węglowodanowe łącz z białkowymi lub zawierającymi błonnik, gdyż takie połączenie sprawia, że poziom glukozy rośnie powoli. Warto pamiętać również o różnych sposobach przygotowywania dań, dzięki czemu skutecznie można wpływać na obniżenie (poprzez np. dodanie tłuszczu) lub podwyższenie IG, spowodowane chociażby długą obróbką termiczną produktu - mówi nasza dietetyczka.

 

2. Jedz warzywa

Powinny być nieodłączną częścią każdego posiłku. Warzywa są bowiem bogatym źródłem błonnika pokarmowego, który pomaga w utrzymaniu stabilnego poziomu cukru we krwi. Zadbaj o odpowiednią jego podaż: 25-50 g/dobę (lub 15-25 g na 1000 kcal diety).

 

 

warzywa

 

 

3. Aktywność fizyczna to zmiany w jadłospisie

Wyższą, dopuszczalną ilość węglowodanów można stosować w przypadku osób aktywnych fizycznie, zaś niższą u tych o ograniczonej ruchowości - radzi nasza dietetyczka Kasia. W profilaktyce i terapii cukrzycy najbardziej polecane są sporty tlenowe (aerobowe), czyli takie, podczas których do mięśni dociera duża dawka tlenu. Do tej grupy należą wszystkie ćwiczenia średniej intensywności wykonywane w dłużej niż 20 minut: bieganie, jazda na rowerze, spacer, szybki marsz, nordic walking, pływanie, aerobik itp. Przed rozpoczęciem aktywności skonsultuj się z lekarzem prowadzącym, a przed każdym treningiem zmierz poziom glukozy, aby nie dopuścić do niedocukrzenia.

 

4. Uważnie czytaj etykiety 

Sprawdzaj kaloryczność produktów ze sklepowych półek. Pieczywo cukiernicze, z pozoru bezpieczne, może zawierać spore dawki kalorii, np. 10 dag herbatników dostarcza aż 437 kcal.

 

5. Wspomagaj terapię cukrzycy

Do diety możesz włączyć preparaty zawierające wyciąg z morwy białej i miłorzębu japońskiego, gdyż wykazują pozytywne działanie w leczeniu cukrzycy. Obniżoną hiperglikemię można zaobserwować po spożyciu fasoli zwykłej, dzięki czemu zapobiega rozwojowi cukrzycy i otyłości.

 

 

Czytaj także:

Dlaczego ksylitol jest zdrowy

Alternatywy dla białego cukru

Jak prawidłowo komponować posiłki- poznaj najważniejsze zasady

Tłuszcze w diecie

Czym jest Indeks Glikemiczny?

 


 

Teksty blogowe tworzy zespół Eco&Fit. Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, z radością zarażamy innych miłością do aktywności i chętnie dzielimy się naszą wiedzą z zakresu dietetyki oraz treningów. Stworzyliśmy koktajl białkowy w 100% pochodzenia naturalnego w 4 smakach, z którym kobiety dbające o sylwetkę łatwiej mogą osiągnąć swoje cele.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl