Projekt Fit Mama, czyli co jeść w ciąży?

Zobaczyłaś dwie kreski na teście? Gratulacje, teraz musisz zadbać o siebie i Maluszka. Jak powinna wyglądać Twoja dieta?

 

Dieta w ciąży

Dieta w tym czasie to nie taka łatwa sprawa! Musisz stale uzupełniać witaminy i mikroelementy, nie tylko w trosce o siebie, ale przede wszystkim w trosce o dobro dziecka. Nie istnieje jedna, sprawdzona dieta w ciąży, a na domiar złego na wiele rzeczy masz ochotę, ale wiesz, że mogłyby zaszkodzić Maluszkowi. Do tego dochodzą zmiana smaku, zachcianki i zmęczenie. Co powinnaś zrobić w tej sytuacji?   

Dieta w ciąży jadłospis - co powinien zawierać? 

Podczas ciąży zwiększa się Twoje zapotrzebowanie kaloryczne. Jakich pierwiastków i mikroelementów powinnaś sobie dostarczać? Oto lista:

  • Witamina D,
  • kwasy tłuszczowe DHA,
  • jod,
  • kwas foliowy.

 

Zwróć uwagę, by w tym okresie jeść sporo żywności nieprzetworzonej lub pieczonej i gotowanej. Twoje menu dobowe powinno zawierać warzywa, chude mięsa i produkty zbożowe takie jak kasze czy pełnoziarnisty chleb, a także zdrowe tłuszcze takie jak oliwa lub olej lniany.   

 

Większość ciężarnych mierzy się też z problemem zaparć, dlatego warto zadbać o odpowiednią ilość błonnika w diecie. Zgaga i mdłości, to także częste przypadłości, dlatego dobrym nawykiem jest dostarczanie sporej ilości płynów. Przyszłe mamy mogą również wspomagać się ziołami, które zmniejszają dyskomfort ze strony układu pokarmowego, a jednocześnie są bezpieczne dla zdrowia dziecka. Wśród ziół dopuszczalnych w ciąży znajduje się przykład rumianek, pokrzywa, lawenda i mięta oraz kłącze imbiru, które są nieocenioną pomocą w walce z ciążowymi mdłościami.     

 

Czego nie można jeść w ciąży?

Istnieje niewielka grupa produktów, które nie są zalecane i wąska grupa, które są zakazane.  Niezalecane są fastfoody, słodycze czy słone przekąski takie jak chipsy, słone paluszki czy precle, ale jeśli przyszła mama akurat ma na nie ochotę, spożywanie ich od czasu do czasu nie powinno zaszkodzić. Warto jednak wybierać te zdrowsze ze sprawdzonym składem.

 

Znacznie mniejsza jest lista produktów, które mogą realnie zaszkodzić dziecku. To przede wszystkim surowe mięsa, ryby, owoce morza, jaja i niepasteryzowane mleko. Narażają one dziecko na zarażenie bakteriami salmonelli, listeriozy lub toksoplazmozy. Surowe mięso natomiast może zawierać jaja niebezpiecznych pasożytów takich jak tasiemiec, czy bąblowiec.

 

Nie wspominamy tu o alkoholu, bo jest to oczywiste. Przyszłe mamy powinny także zrezygnować z napojów zawierających duże dawki kofeiny i teiny.

Dieta wegetariańska w ciąży

Dieta wegetariańska w ostatnich latach stała się niezwykle popularna! Czy kobieta ciężarna może stosować dietę bezmięsną? Odpowiedź brzmi tak, ale wegetarianka w ciąży powinna być pod stałą opieką lekarza prowadzącego oraz dietetyka. Niezwykle ważne są regularne badania laboratoryjne a w przypadku nieprawidłowych wyników (zbyt niskiego poziomu hemoglobiny), należy być przygotowanym na wprowadzenie do diety produktów mięsnych. 

Zdrowe posiłki w ciąży

 

Jak poradzić sobie w tym okresie, kiedy szaleje burza hormonów i zmieniają się potrzeby ciała? Sprawdź naszą dietę Fit Mama dostosowaną do potrzeb przyszłych mam, na każdym etapie ciąży.

 

Wykluczyliśmy z niej niepasteryzowane mleko i jego przetwory, a także surowe kiełki. Nie znajdziesz w niej również ostrych przypraw, które mogłyby wywołać zgagę lub mdłości, oraz produktów wędzonych.

 

Aby oszczędzić Twój czas, przewidzieliśmy odpowiednie dawki witamin i mikroelementów. Menu zostało wzbogacone o świeże owoce i warzywa, ale z pominięciem pestkowych.

 

 

Jak dobrać dietę w ciąży?

To proste! Przejdź z nami przez kilka łatwych kroków i zobacz jak łatwo i szybko dopasujesz dietę w ciąży do siebie!

 

Krok 1. Określ swoje zapotrzebowanie kaloryczne. W tym pomoże Ci kalkulator kalorii, dzięki któremu dobierzesz dietę do wzrostu, wieku i swoich potrzeb.

 

Krok 2. Wybierz wyliczone zapotrzebowanie kaloryczne i zobacz dietę

 

Krok 3. Wykup dietę na tydzień lub na cały miesiąc i ciesz się zróżnicowanymi posiłkami, które możesz modyfikować w zależności od tego, na co masz ochotę. 

 

Dieta w ciąży to sprawa kluczowa dla zdrowia dziecka. Dlatego tak istotne jest, żebyś dostarczała sobie i dziecku wszystkich niezbędnych mikroelementów oraz witamin. Pamiętaj, by w trakcie ciąży suplementować kwas foliowy, jod i witaminę D oraz kwasy DHA. W zależności od potrzeb warto także pomyśleć o suplementacji żelaza.

 

 

Spodobał się Tobie artykuł?
Chcesz otrzymywać więcej podobnych treści? Podaj swój adres e-mail, a podeślemy Ci coś ciekawego :)
© Eco&Fit 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl