ODCHUDZANIE: BIEGANIE CZY SIŁOWNIA - CO SPRAWDZI SIĘ LEPIEJ?

Zarówno bieganie, jak i ćwiczenia na siłowni pomagają w odchudzaniu. Obie aktywności mają swoich zagorzałych zwolenników, którzy potrafią wymienić całą listę zalet ulubionego sportu. Według nas warto zapoznać się z zaletami i wadami treningu aerobowego i siłowego, by dokonać świadomego wyboru lub by przekonać się do włączenia w plan odchudzania obu sportów.

 

Z tego wpisu dowiesz się:

  • ile kalorii spalisz biegając, a ile ćwicząc na siłowni,
  • jakie wady i zalety posiadają oba te sporty,
  • jak trenować żeby schudnąć

Odchudzanie przez bieganie

Zalecane jednostki treningowe to 3-4 treningi w tygodniu. Dobre efekty daje bieganie rano, gdyż podkręcony po treningu metabolizm u progu dnia przyniesie dodatkowe korzyści. Aby bieganie odchudzało, ciągły bieg musi trwać minimum 30-40 minut, gdyż dopiero po tym czasie organizm sięga do zapasów energii zgromadzonych w tkance tłuszczowej. Jeśli więc wcześniej nie trenowałaś, zacznij spokojnie - od treningów, w których bieg będzie przeplatany marszem lub marszobiegiem. Stopniowo wydłużaj czas odcinków biegowych z 5 do 10, a potem 20 minut itd. Do swobodnego biegu wplataj trwające po 20-30 sekund interwały, a dodatkowo przyspieszysz spalanie tłuszczu. Pamiętaj też, że organizm najefektywniej spala tłuszcz, jeśli tętno podczas biegu utrzymuje się na poziomie 70-75% swojego maksymalnego zakresu. Poznaj wartość indywidualnego zakresu tętna, korzystając z odpowiednich przeliczników lub kalkulatorów online i zainwestuj w pulsometr, który pomoże Ci pilnować tętna podczas biegu.

 

 

Zalety biegania

  • spalisz od 500 - 800 kcal/h,
  • poprawisz kondycję,
  • usprawnisz pracę serca, układu oddechowego i wzmocnisz odporność organizmu,
  • biegając regularnie wydłużysz życie o 5-6 lat,
  • zahartujesz organizm,
  • możesz biegać o dowolnej porze, w okolicy miejsca zamieszkania,
  • do ćwiczeń potrzebujesz jedynie dobrych butów biegowych.

Wady biegania

  • obciąża stawy,
  • dla początkujących, którzy narzucają zbyt duże tempo licząc na szybsze efekty, bywa męczące,
  • przeciwwskazania do biegania to duża otyłość, bóle kręgosłupa i problemy sercowo-naczyniowe,
  • brzydka pogoda - wiatr, mróz czy intensywne opady - działają demotywująco,
  • z czasem może być zbyt monotonne.

 Odchudzanie a trening na siłowni

Wizyty na siłowni pozwolą Ci popracować nad redukcją tkanki tłuszczowej, wyrzeźbić sylwetkę i poprawić ogólną sprawność organizmu. Treningi możesz dowolnie urozmaicać, wybierając różne przyrządy do ćwiczeń - maszyny, sztangi, hantle,kettle). Treningi na siłowni jako element odchudzania mają jeszcze jedną zaletę: metabolizm po treningu oporowym czy interwałowym przyspiesza, a stan ten utrzymuje się nawet do 48 godzin po wyjściu z sali. Aby zrzucić zbędne kilogramy, musisz w swój tygodniowy grafik wpisać co najmniej 2 wizyty na siłowni.

Jeśli nie kręci Cię wyciskanie ciężarów, postaw na crossfit, uważany za typ treningu ogólnorozwojowego. Wykorzystuje do ćwiczeń wszelkiego rodzaju sprzęty: skakanki, skrzynie, drążki, bramy do podciągania, stojaki do wykonywania pompek, hantle, gumy oporowe, piłki lekarskie, sztangi, kettle więc nuda i utrata motywacji Ci nie grozi.

 

 

Zalety treningu na siłowni

  • w zależności od rodzaju ćwiczeń spalisz do 1000 kcal w ciągu godziny: przy treningu obwodowym, łączącym trening siłowy z aerobowym do 700 kcal, a przy crossficie nawet do 1000 kcal,
  • zaangażujesz do pracy całe ciało: wyrzeźbisz sylwetkę, wzmocnisz kości i mięśnie stabilizujące brzuch, plecy i obręcz biodrową.
  • szeroki wybór rodzaju ćwiczeń i typu treningu pozwoli Ci utrzymać motywację do ćwiczeń,
  • poznasz nowych ludzi,
  • brzydka pogoda nie będzie wymówką, by odpuścić trening.

Wady treningu na siłowni

  • koszt miesięcznego abonamentu wynosi od kilkudziesięciu do nawet 200 złotych. Jeśli chcesz skorzystać z usług trenera personalnego, który dobierze Ci ćwiczenia albo pokaże jak ćwiczyć na poszczególnych urządzeniach, musisz liczyć się z jeszcze wyższymi kosztami.
  • będą Cię ograniczać godziny zajęć i godziny otwarcia siłowni,
  • tracisz czas na dojście lub dojazd do klubu.

 

Skuteczna, bezpieczna redukcja kilogramów to efekt na który składa się zbilansowana dieta i oczywiście aktywność fizyczna. Wybór sportu, który pomoże w osiągnięciu zamierzonego celu zależy jednak od indywidualnych preferencji. Zarówno trening na siłowni i bieganie mają swoje wady i zalety - nie musisz jednak wcale opowiadać się za jedną z aktywności - optymalne korzyści w postaci redukcji tkanki tłuszczowej, mocnych mięśni i ładnie ukształtowanej sylwetki przyniesie Ci połączenie treningów biegowych z treningami na siłowni.

 

Czytaj także:

Przepis na zgrabną sylwetkę: koktajle białkowe

Poznaj odpowiedzi na najważniejsze pytania o odchudzanie

Jak prawidłowo komponować posiłki?

Trening dla leniwych

Zdrowa dieta - 7 porad, które pomogą Ci zacząć


 

Teksty blogowe tworzy zespół Eco&Fit. Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, z radością zarażamy innych miłością do aktywności i chętnie dzielimy się naszą wiedzą z zakresu dietetyki oraz treningów. Stworzyliśmy koktajl białkowy w 100% pochodzenia naturalnego w 4 smakach, z którym kobiety dbające o sylwetkę łatwiej mogą osiągnąć swoje cele.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl