JAK SCHUDNĄĆ, KIEDY NIE POTRAFISZ ŻYĆ BEZ SŁODYCZY?

Marzysz o zrzuceniu kilku kilogramów, niestety nie potrafisz odstawić słodyczy? Czy naprawdę musisz z nich rezygnować? Potrzeba odczuwania słodkiego smaku to coś zupełnie naturalnego, jak więc pogodzić zdrową dietę z podjadaniem słodkich przekąsek?

 

Z artykułu dowiesz się:

  • na jakie słodycze można sobie pozwolić podczas diety,
  • jakie zamienniki stosować,
  • poznasz przepisy na domowe słodkości.

 

Słodycze na diecie – jak podejść do tematu?

Jedzenie dużej ilości słodyczy z reguły prowadzi do nadwagi i otyłości, zwiększa ryzyko zachorowania na choroby, takie jak cukrzyca i miażdżyca, a także negatywnie wpływa na poziom cholesterolu. Poza tym słodycze zazwyczaj jada się zamiast pełnowartościowego posiłku, co sprawia, że nie dostarczasz organizmowi wartościowych składników, tylko puste kalorie. Te proste węglowodany bardzo szybko podnoszą poziom cukru we krwi. Nie zaspokajają też apetytu, więc szybko po ich zjedzeniu odczujesz głód.

Odstawienie słodyczy z dnia na dzień nie jest proste, jednak jest to zadanie niewykonalne. Do tematu należy podejść na spokojnie – rygorystyczna zmiana w diecie, wpłynie negatywnie na Twoje samopoczucie. To wyjście ze strefy komfortu, dlatego powinnaś działać stopniowo, ale konsekwentnie. Sprawdzaj kaloryczność przekąsek, jeżeli zawartość kalorii jest bardzo duża, zjedz jedynie połowę porcji. Wyznacz mniejsze etapy i odnotowuj drobne sukcesy. 

Które słodycze nie spędzą Ci snu z powiek?

Przede wszystkim musisz pamiętać, że słodyczami należy się delektować, a nie objadać. Jeżeli masz do wyboru czekoladowe ciastka pełne niezdrowych tłuszczy, które pewnie znikną w kilka chwil po otwarciu i dobrej jakości czekoladę z dużą ilością kakao, wybierz to co podpowiada Ci logika.

 

Oto kilka przykładów na słodkości, które nie muszą zwiększać wyrzutów sumienia.

 

Czekolada – naturalna czekolada, z dużą ilością kakao (przynajmniej 70%) jest nie tylko smaczna, ale jest także cennym źródłem magnezu, potasu, żelaza, wapnia i witamin z grupy A i E.

 

 

Sezam – to bardzo dobre źródło soli mineralnych oraz witamin A,E i B. Ma on bardzo dobry wpływ na poziom cholesterolu, a także pomaga leczyć depresję. Zdrową przekąską będą domowej roboty ciasteczka z miodu i sezamu, albo np. dobrej jakości chałwa.

 

Bakalie – pomimo dość dużej kaloryczności, bakalie zawierają dużą ilość witamin, minerałów i nienasyconych tłuszczy, a także są źródłem błonnika. Sprawia to, że lepiej sięgnąć po garść bakalii, niż po kolejnego batona, który poza słodkim smakiem daje jedynie poste kalorie.

 

Lody – najlepszym wyborem są domowe lody zrobione na naturalnym jogurcie, bądź też sorbety. Takie desery są smacznym źródłem białka, wapna i witamin z grupy B.

 

Ciasta – oczywiście chodzi o domowe wypieki, które są lepszym wyborem niż te z cukierni. Dzięki temu wiesz, co dokładnie się w nich znajduje, co po pierwsze znacznie ułatwia obliczenie kaloryczności, a po drugie pozwala na stosowanie zdrowych zamienników.

 

Jeżeli raz na jakiś czas pozwolisz sobie na kilka kostek czekolady, czy też kawałek domowego ciasta nie zaprzepaścisz tym swojego planu dietetycznego. Wystarczy wydłużyć swój trening, albo korzystając z dobrej pogody zafundować sobie szybki, długi spacer aby spalić dodatkowe kalorie.

Kiedy jeść słodycze?

Jeśli chcesz sobie pozwolić na słodką przekąskę, lepiej zjeść ją rano lub w ciągu dnia, niż wieczorem. Oczywiście nie można słodyczami zastępować śniadania, ale po śniadaniu mogą stanowić źródło energii.

 

 

Pamiętaj, że stosując zdrowe zamienniki odstawiasz cukry rafinowane, szereg liter "E"na etykiecie oraz białą mąkę. Twój organizm będzie Ci za to wdzięczny. Zamiast batonów możesz przekąsić świeże lub suszone owoce.

Zdrowe zamienniki

Jeżeli tylko możesz, postaraj się ograniczyć używanie cukru. Nie chodzi tutaj tylko o słodzenie napojów, takich jak kawa, czy herbata, ale przede wszystkim o „odchudzenie przepisów”. Ta sztuczka pozwoli Ci w prosty sposób pozbyć się wielu kalorii z deserów i sprawi, że podczas ich jedzenia skupisz się tylko na smaku, a nie na efektach ubocznych.

 

Ksylitol to cukier z brzozy, który ma o 40% mniej kalorii niż jego biały zamiennik. Ponadto ma niższy indeks glikemiczny i nie stymuluje wydzielania insuliny, dobrze wpływa na pracę jelit, a także pozwala na lepsze przyswajanie wapnia.

 

W wypiekach cukier można również zastąpić musem jabłkowym. Zamiast pełnej porcji cukru, zalecanej w przepisie dodaj połowę cukru białego i uzupełnij resztę niesłodzonym musem jabłkowym. Jeżeli zdecydujesz się na taką podmianę, zredukuj trochę ilość płynów z przepisu. Takie rozwiązanie pasuje zarówno do ciast, jak i do deserów owocowych.

 

 

Kolejnym pomysłem jest zastąpienie połowy cukru ekstraktem waniliowym. Zachowasz w ten sposób smak potrawy i jednocześnie znacznie ograniczysz jej kaloryczność. Olej w wypiekach można zamienić na jogurt grecki, dzięki czemu ciasto nie będzie tak tłuste, a nadal pozostanie wilgotne i puszyste.

 

Szukasz inspiracji na zdrowe wypieki? Sprawdź nasze przepisy na czekoladę w kulkach, lody białkowe, naleśniki w wersji fit czy ciasteczka owsiane z masłem orzechowym.

 

Pomysłów jest naprawdę wiele, a ograniczają Cię jedynie Twoje chęci i wyobraźnia.

 

Czytaj także:

Dlaczego woda wspomaga odchudzanie?

Poznaj odpowiedzi na najważniejsze pytania o odchudzanie

7 nawyków przez które tyjesz

5 mitów na temat odchudzania

Skuteczne odchudzanie - jak podejmować dobre decyzje żywieniowe? 

 


 

Teksty blogowe tworzy zespół Eco&Fit. Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, z radością zarażamy innych miłością do aktywności i chętnie dzielimy się naszą wiedzą z zakresu dietetyki oraz treningów. Stworzyliśmy koktajl białkowy w 100% pochodzenia naturalnego w 4 smakach, z którym kobiety dbające o sylwetkę łatwiej mogą osiągnąć swoje cele.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl