DIETA NA JESIEŃ - CO JEŚĆ, BY NIE PRZYTYĆ I MIEĆ ENERGIĘ

Kiedy za oknem robi się szaro i buro, temperatura leci w dół, a deszcze stają się nieodłącznym elementem wielu dni – brakuje nam energii do działania i motywacji do tego, by trenować czy chociaż wyjść na spacer. Co gorsza, nie tylko z radością zaszywamy się w domowym zaciszu, ale też chętniej sięgamy po niezdrowe i wysokokaloryczne przekąski: by się rozgrzać, poprawić sobie nastrój, wypełnić wolny czas. Czy jest na to rada? Oczywiście! Odpowiednia dieta jesienna poprawi Twoją odporność, pozytywnie wpłynie na Twój nastrój i doda Ci mocy do działania.

 

Z artykułu dowiesz się:

  • co jeść jesienią, by nie przytyć
  • jak poprawić odporność
  • jak się rozgrzać w chłodne dni

Dieta rozgrzewająca

Masz wrażenie, że Twój organizm kiepsko radzi sobie z chłodami? Ciągle Ci zimno i najchętniej przez cały dzień siedziałabyś pod kocem – najlepiej z gorącą czekoladą? Rozgrzej się, wprowadzając do swojej diety odpowiednie produkty i zasady. Dzięki nim nie tylko poczujesz się lepiej, ale też zadbasz o swoją sylwetkę.

 

Produkty, które Cię rozgrzeją:

 

Przyprawy. Nie żałuj sobie zwłaszcza czosnku, cebuli, chrzanu, pieprzu cayenne, goździków, imbiru, kolendry i cynamonu – dzięki nim potrawy będą aromatyczne, a Ty rozgrzana, bardziej odporna na krążące wszędzie zarazki i zgrabna, bo wiele produktów z tej listy podkręci przemianę materii!

Kremy. Kremy z warzyw, rzecz jasna. Zmiksowane warzywa są znacznie bardziej sycące od tradycyjnych zup, zawierają dużo witamin i są łaskawe dla sylwetki (pod warunkiem, że nie wzbogacisz ich o mąkę i śmietanę!). Nie masz pomysłu, co ugotować? Wypróbuj przepis na zupę dyniową z imbirem. Jesienią i zimą wprowadź też do swojej kuchni marchew, seler (zobacz przepis na krem z selera), pietruszkę, pora, buraki, paprykę, a także fasolę i soczewicę – ta ostatnia z powodzeniem sprawdzi się w roli zagęstnika i zastąpi mąkę.

 

Herbatki. Jesienią kuś się jak najczęściej na herbaty ziołowe: malinowe, z lipy lub czarnego bzu. Ich smak i właściwości prozdrowotne poprawisz, dodając do nich odrobinę miodu, imbiru, goździków czy cynamonu.

 

Zasady diety rozgrzewającej, które warto wprowadzić:

 

1. Rób sobie ciepłe śniadania

W okresie jesienno-zimowym zamień kanapki czy jogurt naturalny z musli na ciepły posiłek. Ugotuj kaszę jaglaną ze zdrową porcją tłuszczy w postaci orzechów lub migdałów, przygotuj musli w wersji na ciepło: z gorącym mlekiem, suszonymi owocami i szczyptą rozgrzewających przypraw lub – jeśli masz nieco więcej czasu – pomyśl o placuszkach bananowo-owsianych.

 

2. Jedz regularnie, 5 razy w ciągu dnia

To generalna zasada zrównoważonej diety, ale jesienią szczególnie warto o niej pamiętać. Czemu? Bo dzięki niej organizm regularnie otrzymuje zastrzyk niezbędnej energii. Co więcej, nie musisz się martwić o napady głodu (kiedy jesteś syta, nie sięgasz po niezdrowe produkty, które akurat są pod ręką), a Twoja przemiana materii nie zwalnia, co pozytywnie wpływa na sylwetkę.

 

3. Warzywa i owoce serwuj w wersji gotowanej lub pieczonej

O ile latem chętnie sięgamy po surowe owoce i przygotowane z nich surówki, o tyle jesienią warzywa i owoce warto przyrządzić w nieco inny sposób. Ugotowane warzywa czy upieczone w piekarniku jabłka są nie tylko smaczne, ale też rozgrzewają i są bogate w witaminy! Z owoców sezonowych dobrze sprawdzą się winogrona. Właściwości rozgrzewające wykazują również maliny, wiśnie i kokos.

UWAGA! Cytrusy są zdrowe, niskokaloryczne i bogate w witaminę C, ale równocześnie ochładzają organizm.

Dieta na odporność

Jeśli myślisz, że spędzając popołudnia i weekendy w domu unikniesz przeziębienia, jesteś w błędzie. Spacer, inne aktywności outdoorowe, jak bieganie czy Nordic Walking, wreszcie sporty indoorowe, np. fitness, zumba, wzmocnią Twoją odporność: pomogą Ci rozładować stres, który jest najczęstszym winowajcą osłabienia układu immunologicznego. Co więcej, dzięki wyrzutowi hormonów szczęścia do krwi skutecznie poprawią nastrój i dodają energii do działania.

 

Układ odpornościowy wzmocnią również odpowiednie przyprawy. Imbir, czosnek i miód mają właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne. Czosnek jest również naturalnym antybiotykiem.

 

Jesienią warto pamiętać również o podaży podnoszących odporność witamin. Najważniejsze z nich to witamina C (znajdziesz ją w dzikiej róży, szpinaku, brokułach, czerwonej papryce, pomidorach, cytrusach, kiwi i w kiszonej kapuście) oraz witamina D (znajdziesz ją przede wszystkim w tłustych rybach morskich, jajach i żółtym serze).

Dieta na jesień a odchudzanie

Dbanie o sylwetkę w okresie jesiennym wcale nie musi być wyzwaniem. Odpowiednia dieta na jesień jest sycąca, rozgrzewająca, bogata w zdrowe węglowodany, tłuszcze i witaminy, a tym samym dobra dla odporności, samopoczucia i sylwetki. Warzywa, owoce i przyprawy polecane na jesień są bogate w błonnik, który tłumi ataki głodu i przyspiesza przemianę materii. Podobne działanie wykazują rozgrzewające przyprawy, np. cynamon.

 

O czym jeszcze warto pamiętać?

Przede wszystkim, mądrze wybieraj produkty. Jeśli rano robisz sobie jajecznicę, nie musisz dodawać do niej boczku. Zupy typu krem zagęszczaj czerwoną soczewicą, a do herbat nie używaj sklepowych soków (zawierają mnóstwo cukru!).

 

Po drugie, jeśli masz ochotę na coś słodkiego, staraj się sięgać po zdrowsze i mniej kaloryczne produkty: zamiast zjeść batona, przygotuj ciasteczka owsiane z dodatkiem suszonych owoców – będziesz miała zdrową, pyszną i słodką przekąskę na dłużej.

 

Spaceruj, spaceruj, spaceruj i pamiętaj, że w niskich temperaturach organizm spala więcej kalorii, gdyż potrzebuje więcej energii, by utrzymać odpowiednią temperaturę.

 

Czytaj także:

Zdrowa dieta - 7 porad, które pomogą Ci zacząć

Jak prawidłowo komponować posiłki

Warzywa, które powinny znaleźć się w Twojej diecie już dziś

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl