5 NAJLEPSZYCH NATURALNYCH MASEŁ ORZECHOWYCH

Naturalne masła orzechowe to jedne z najzdrowszych, a przy tym niezwykle smacznych źródeł nienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie. Wszystkie opisane poniżej smakołyki są wolne od cukru, utwardzanych tłuszczy i dodatków chemicznych. Dzięki temu możesz pozwolić sobie na obudzenie wewnętrznego łasucha bez wyrzutów sumienia!

Z tego wpisu dowiesz się:

  • czym różnią się poszczególne rodzaje maseł orzechowych
  • jakie mają właściwości
  • jakie smakołyki na ich bazie możesz przygotować

Magia orzecha

Z czym kojarzą nam się orzechy? Większości z nas ze zdrową, smaczną przekąską. Niektórym, szczególnie ze starszego pokolenia, widok pomarszczonej łupiny i zapach orzecha włoskiego zawsze będzie przypominał święta Bożego Narodzenia. Nikt też nie zapomni wakacji na wsi i smaku świeżo rozłupanego orzecha laskowego, zerwanego z leszczyny. A na myśl o zielonych, kruchych pistacjach wielu z nas natychmiast leci ślinka.

 

 

Jądro orzecha zawarte w twardej łupinie, pomimo bardzo wysokiej zawartości tłuszczu, daje niezliczoną ilość korzyści zdrowotnych. Orzechy są wspaniałym źródłem składników odżywczych, minerałów, witamin i przeciwutleniaczy. Występują w ogromnej różnorodności, a każdy z gatunków posiada swoje indywidualne walory. Nie można również zapomnieć o ich wspaniałym smaku, które wzbogacą Twoją dietę i pozwolą udać się w kulinarne podróże.

 

Naturalne masło kokosowe

Minerały i witaminy: 

witamina A, E, witaminy z grupy B, kwas foliowy, magnez, żelazo, potas, fosfor, wapń i cynk, trójglicerydy średniołańcuchowe, czyli nasycone kwasy tłuszczowe, które w odróżnieniu od innych kwasów nasyconych skutecznie obniżają cholesterol

Właściwości:

  • eliminuje wolne rodniki
  • działa przeciwzapalnie, przeciwgrzybicznie i przeciwwirusowo
  • zmniejsza apetyt i poprawia metabolizm, w związku z czym ułatwia odchudzanie
  • wspomaga pracę serca, zapobiega powstawaniu zakrzepów krwi
  • pielęgnuje skórę i włosy

Czy wiesz, że ludzki organizm mógłby przetrwać, spożywając tylko kokos? To prawda! Jego miąższ zawiera błonnik, proteiny, węglowodany oraz bukiet niezbędnych witamin i minerałów. Nie można zapomnieć również o dużym stężeniu kwasu laurynowego, który wzmacnia odporność, niszczy szkodliwe bakterie, wirusy i grzyby, przyspiesza metabolizm i dodaje energii.


Jednak korzyści zdrowotne to nie wszystko. Masło kokosowe jest najbardziej cenione za swój kremowy, bogaty smak i aromat. Co możemy zrobić z masłem kokosowym? Możliwości jest mnóstwo – przed Tobą kilka sposobów na smaczne wykorzystanie tego pysznego i zdrowego produktu.

  • Możesz zacząć od nabrania pełnej łyżki ze słoika i napchania sobie buzi. Ot tak, bez żadnych innych dodatków. Obiecujemy – przekonasz się, że masło kokosowe naprawdę jest tak dobre, jak mówią.
  • Rozpuść masło w rondelku i skrop porcję ziemniaków albo warzyw na talerzu. Nie znajdziesz prostszego przepisu.
  • Chcesz przygotować coś egzotycznego, na przykład indyjskie curry? Zapomnij o oleju. Masło kokosowe doda twojej potrawie głębi i oryginalności.
  • Co ze smoothie i drinkami? Koktajl truskawkowy, bananowy czy czekoladowy również skorzysta na dodaniu łyżeczki albo dwóch tego „superskładnika”.
  • Możesz rozsmarować je po chrupiącym toście albo po prostu na kawałku świeżego chleba.
  • Lubisz naleśniki? Masło kokosowe idealnie się sprawdzi w takim zestawieniu – to zarówno w wersji na słodko, jak i na słono z warzywami.

NUTFILL - naturalny krem czekoladowy

Minerały i witaminy:
nienasycone kwasy tłuszczowe, białko, witaminy A, E, B, K, niacyna, żelazo, wapń, magnez, mangan

Właściwości:

  • wzmacnia serce
  • koi nerwy i działa antydepresyjnie
  • zapobiega rozwojowi nowotworów
  • pomaga utrzymać mięśnie w dobrej kondycji
  • zwiększa wytrzymałość kości i stawów
  • poprawia odporność
  • opóźnia procesy starzenia
  • wzmacnia włosy i paznokcie

Lubisz od czasu do czasu pozwolić sobie na słodkie przyjemności, ale równocześnie czujesz wyrzuty sumienia napychając się Nutellą? A może to nie Ty jesteś miłośniczką łakoci, ale dzieciaki nie przestają cię zamęczać o słodkie śniadania i desery, a ty nie wiesz, jak sprawić im przyjemność, równocześnie nie martwiąc się o ich zdrowie? Już nie musisz się gryźć.

 

Krem NUTFILL to przepyszna kombinacja ekologicznych orzechów laskowych, pasty daktylowej, kokosa, kakao i małej szczypty soli himalajskiej dla podkreślenia smaku. Jego słodycz nie pochodzi od szkodliwego, przetworzonego cukru, ale od zdrowych, naturalnych daktyli i orzechów. Intensywny, słodki, bakaliowo-czekoladowy smak przekona do siebie każdego.

 

 

  • Podobnie jak przy maśle kokosowym: zacznij od łyżeczki i poznaj niczym niezmącony smak kremu NUTFILL. Jeśli się wstydzisz wyjadać prosto ze słoika, zrób to tak, żeby nikt nie widział :)
  • Co powiesz na zdrowe, słodkie śniadanie? Krem NUTFILL doskonale skomponuje się z pieczywem, naleśnikami, owsianką i owocami.
  • Jeśli masz ochotę na małą przekąskę do kawy, zamiast ciastka lub batonika rozsmaruj krem na kawałku chrupiącego tosta.

Naturalne masło migdałowe

Minerały i witaminy:

nienasycone kwasów tłuszczowe, argininy, witaminy E, B, niacyny, magnez, potas, fosfor, wapń i antyoksydanty, błonnik

Właściwości:

  • obniża poziom cholesterolu, cukru i ciśnienia krwi, zapobiegając wystąpieniu zawału i miażdżycy
  • wzmacnia połączenia między neuronami, co usprawnia procesy myślowe, a przy okazji poprawia refleks i koncentrację
  • poprawia wydolność mięśni, w związku z czym jest szczególnie polecane sportowcom
  • poprawia metabolizm i wpływa na redukcję tkanki tłuszczowej
  • hamuje powstawanie zmarszczek, a także poprawia kondycję cery, włosów i paznokci
  • niweluje mdłości i zgagę

Wielbiciele wypieków dobrze znają to aromatyczne nasiono. Pamiętamy z dzieciństwa delikatny, ale wyrazisty aromat, który nasze mamy i bacie dodawały do ciast, babek i tortów. Mało kto wie jednak, że migdały nie należą do rodziny orzechów – są spokrewnione z brzoskwiniami. Jest to nasiono owocu migdałowca, znanego również jak śliwa migdał.


Czy miałaś kiedyś okazję rozłupać migdała? Jeśli myślisz, że jest to tak łatwe, jak rozłupanie orzecha włoskiego albo laskowego, to czeka Cię spora niespodzianka! Twarda jak kamień łupina skrywa jednak wyjątkowy skarb. To prawdziwa bomba witamin, minerałów, nienasyconych kwasów tłuszczowych i błonnika. Natomiast masło migdałowe to kremowy i pełen aromatu rarytas, który w skondensowanej formie zawiera wszystkie zdrowotne i smakowe właściwości tego nasiona. Oto kilka propozycji podania:

  • Z pewnością nie rozczaruje cię rozsmarowane na toście – jeśli jednak chcesz pójść krok dalej, możesz posmarowany masłem migdałowym tost zanurzyć w miksturze jajka i mleka i lekko podsmażyć. Smak uzupełni łyżeczka naturalnej konfitury.
  • Masło migdałowe doskonale zagęści i doda aromatu twojemu smoothie. Perfekcyjnie komponuje się z truskawkami i bananami.
  • Jak każde masło orzechowe, możesz rozsmarować je na naleśniku. Do tego kilka plasterków banana, szczypta płatków migdałowych dla chrupkości i voila.
  • Lubisz hummus? Dodaj łyżkę masła migdałowego do mikstury cieciorki i tahini. Do tego odrobina czosnku, soku z cytryny i oliwy. Nawet nie wyobrażasz sobie, że hummus może być jeszcze smaczniejszy!
  • Masło migdałowe jest świetną bazą do dressingów sałatkowych, jak również do pesto. Poszatkowane świeże zioła, czosnek, starty parmezan (może być wegański), łyżka masła migdałowego - to wszystko wrzucasz do miksera i otrzymujesz pyszne pesto, które możesz dodać do dań z makaronu, albo po prostu posmarować nim kawałek pachnącego chleba o chrupiącej skórce.
  • Masło migdałowe pasuje również do kremowych zup! Perfekcyjnie łączy się z dynią, marchewką i słodkimi ziemniakami.
    No i oczywiście desery. Tutaj „sky is the limit”, jak mówią Anglicy. Innymi słowy, ogranicza cię tylko wyobraźnia.

Naturalne masło pistacjowe

Minerały i witaminy
Błonnik, witaminy A, E, a także witaminy z grupy B, magnez, żelazo, potas, wapń, fosfor, miedź, mangan, antyoksydanty

 

 

Właściwości

  • zapobiega zachorowaniu na nowotwory, szczególnie prostaty i płuc
  • ma niski indeks glikemiczny, w związku z czym jest szczególnie zalecane cukrzykom
  • reguluje poziom cholesterolu i ciśnienia krwi, wzmacniając tym samym serce
  • wspomaga pracę układu nerwowego, poprawia koncentrację i niweluje stres
  • uzupełnia dietę w wartościowe białko, w związku z czym jest idealne dla wegan i wegetarian
  • wzmaga płodność
  • poprawia wzrok
  • działa korzystnie na cerę, włosy i paznokcie

Masło pistacjowe dopiero odnajduje swoją drogę na polski rynek, ale staje się coraz bardziej popularne. Dlaczego? Są dwa główne powody: pistacje zawierają największą ilość błonnika ze wszystkich istniejących orzechów, a błonnik, jak wiemy, jest wyjątkowo skutecznym regulatorem metabolizmu. Jeśli dbasz o linię, masło pistacjowe stanie się twoim sprzymierzeńcem. A drugi powód? W naszej skromnej opinii, pistacja najsmaczniejszym orzechem, jaki istnieje! Natomiast masło pistacjowe to skoncentrowana, kremowa, gęsta i intensywna forma tego zielonego specjału. Sposobów jego użycia w kuchni jest wiele. Przed Tobą kilka propozycji „na start”.

  • Tradycyjnie już, mówiąc o masłach z różnych orzechów, zacznijmy od najprostszej wersji: posmarujmy nim chleb – świeży i miękki albo w formie kruchego tosta. Możemy go posypać podprażonymi pistacjami, ułożyć na nim kilka plasterków banana lub dodać łyżeczkę miodu. Możemy też zrobić wszystko na raz – to nasz ulubiony sposób:)
  • Jeśli masz ochotę na kremowe i pożywne śniadanie, ułóż na przemian w szklance lub w szklanej miseczce warstwy masła pistacjowego i greckiego jogurtu. Na samej górze połóż kilka plasterków kiwi lub ćwiartkę pomarańcza i dodaj kilka kropel miodu.
  • Takie śniadanie da Ci wystarczająco energii, żeby spokojnie doczekać do obiadu.
  • Także masło pistacjowe jest pierwszorzędnym dodatkiem do smoothie. Kiedy już masz w swoim mikserze wszystkie owoce i inne składniki, po prostu dodaj jedną albo dwie łyżeczki masła pistacjowego, a zobaczysz, że Twój koktajl będzie jeszcze lepszy.
  • Masło pistacjowe sprawdzi się również w dressingach do sałatek, a dzięki niskiej zawartości kalorii i wysokiej błonnika, nie zaszkodzi twojej linii.
  • No i sosy! Dodaj go do twojego ulubionego sosu do makaronu, a z pewnością nie będziesz rozczarowana!

Naturalne masło arachidowe

Minerały i witaminy:

witamina B3, nienasycone kwasy tłuszczowe, wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas i cynk

Właściwości:

  • skutecznie przeciwdziała miażdżycy, a także związanym z nią chorobom, takim jak zawał, udar mózgu czy choroba wieńcowa
    pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie
  • obniża poziom cukru we krwi, zapobiegając cukrzycy
  • zwiększa koncentrację i zdolność zapamiętywania, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera
  • zwiększa libido
  • pomaga zrzucić zbędne kilogramy, o ile będzie spożywane z umiarem
  • poprawia nastrój

 

 

Masło z orzeszków ziemnych, które wszyscy znamy po prostu jako masło orzechowe, zostawiliśmy na koniec. Nie znaczy to jednak, że to klasyczne masło w jakiś sposób ustępuje innym rodzajom masła orzechowego. Zawiera duże ilości potasu i protein, co zmniejsza ryzyko podwyższonego ciśnienia, zawału i udaru. Ma też sporo błonnika, co,jak wiemy, pomaga utrzymać zdrowie układu pokarmowego, reguluje metabolizm, a magnez wzmacnia kości i mięśnie. Pamiętaj jednak o wysokiej kaloryczności – choć to trudne, używaj go z umiarem!

 

To tyle, jeśli chodzi o korzyści zdrowotne. A co ze smakiem i zastosowaniami kulinarnymi? Choć wiemy z historii, że w ojczyźnie orzeszków arachidowych – Ameryce Południowej, już od wieków ucierało się orzeszki na pastę, to współcześnie znana nam wersja pojawiła się w XIX wieku w Stanach Zjednoczonych. Lokalny wegetarianin i prekursor zdrowego żywienia chciał stworzyć zamiennik dla zwykłego krowiego masła. I tak dostaliśmy masło arachidowe, z jego lekko karmelowym i delikatnie słodkim smakiem. Przedstawiamy Ci garstkę pomysłów, ale nie bój się także eksperymentować!

  • Chleb czy naleśniki z masłem arachidowym to już klasyk – a dodatkowa łyżeczka malinowej konfitury sprawi, że jeszcze bardziej pokochacie ten smakołyk.
  • Smoothie, smoothie, smoothie – mamy nadzieję, że jeszcze Cię to nie znudziło, ale faktem jest, że masło arachidowe, jest po prostu fantastycznym dodatkiem do wszystkich rodzajów smoothies, dodając im smaku, wartości odżywczych i treści.
  • Lubisz surówki owocowe, ale szybko po takim posiłku czujesz się głodna? Łyżka albo dwie masła arachidowego dodana do Twoich ulubionych owoców sprawi, że stanie się ona pełnoprawnym daniem. Śmiało!
  • Czy masło arachidowe i warzywa to dobre połączenie? Co powiecie na taką kombinację? Ziemniaki, marchewka, pietruszka, seler, świeży tymianek, a do tego masło arachidowe i łyżeczka lub dwie miodu. To wszystko upieczone w piekarniku na złocisty kolor. Przetestowaliśmy – polecamy!
  • Jeśli lubisz kuchnię azjatycką, na pewno spotkałaś się z sosem arachidowym albo z indonezyjskim sosem satay. Dodatki tego typu podane z ryżem albo kaszą zaskoczą Cię bogactwem i głębią aromatu. Pamiętaj, żeby zawiesisty i intensywny smak orzechów przełamać tutaj odrobiną cytryny lub limonki.
  • Ciasteczka i ciasta! Tak, masło arachidowe jest idealnym dodatkiem do wypieków. Wystarczy, że do swojego ulubionego przepisu dodasz odrobinę masła arachidowego i szczyptę prażonych orzeszków ziemnych, a Twoje i tak już wspaniałe ciastka wejdą na wyższy poziom.

 

Zobacz także:

Planowanie posiłków na tydzień

Jak dietą poprawić samopoczucie, pamięć i cerę

Jak zmienić nawyki żywieniowe na zdrowsze 

 8 produktów, które przyspieszą Twój metabolizm


Teksty blogowe tworzy zespół Eco&Fit. Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, z radością zarażamy innych miłością do aktywności i chętnie dzielimy się naszą wiedzą z zakresu dietetyki oraz treningów. Stworzyliśmy koktajl białkowy w 100% pochodzenia naturalnego w 4 smakach, z którym kobiety dbające o sylwetkę łatwiej mogą osiągnąć swoje cele.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl