CELLULIT - SKĄD SIĘ BIERZE I JAK SPRAWIĆ, ŻEBY ZNIKNĄŁ?

Chcesz rozprawić się z pomarańczową skórką na swoim ciele? Połącz zdrową dietę, regularne ćwiczenia oraz odpowiednią profilaktykę. Poznaj najskuteczniejsze sposoby na pozbycie się cellulitu i zawalcz o piękną skórę już dziś!

 

Z tego wpisu dowiesz się:

  • jakie nawyki sprzyjają uwidocznieniu się tkanki tłuszczowej na udach
  • czy można całkowicie pozbyć się cellulitu
  • co jeść, aby wzmocnić i wygładzić skórę

Przyczyny

Na 99 kobiet z cellulitem przypada zaledwie jeden mężczyzna. Główną przyczyną niesprawiedliwego podziału są charakterystyczna budowa tkanki tłuszczowej u kobiet oraz estrogeny – żeńskie hormony, których suplementacja zwiększa skuteczność profilaktyki raka prostaty (efektem ubocznym jest właśnie cellulit u panów). Związki te pełnią bardzo ważną rolę w życiu każdej kobiety, nadzorując kształtowanie się narządów rozrodczych, wzrost piersi, prawidłowy przebieg cyklu miesiączkowego oraz popęd seksualny.

 

Estrogeny odpowiadają również za funkcjonowanie gospodarki lipidowej organizmu. Ich nadmiar zaburza krążenie w warstwie skóry właściwej, to z kolei prowadzi do wypełniania przestrzeni między komórkami tłuszczowymi przez wodę i produkty przemiany materii. W efekcie powstają zastoje, obrzęki i nieestetyczna pomarańczowa skórka.

 

Cellulitu w początkowej fazie nie widać, potem ma postać wgłębień w skórze, a w zaawansowanej formie guzków i stwardnień. Najczęściej pojawia się na udach i pośladkach, a także brzuchu, biodrach i ramionach. Jego stopień można ocenić za pomocą samodzielnego badania (poprzez uciskanie zmienionych miejsc) lub wykonując termografię skóry. Wygląd naszych ud i pośladków zmienia się także w cyklu miesięcznym i wtedy, wraz ze zwiększonym gromadzeniem wody podskórnej po fazie jajeczkowania, cellulit staje się bardziej widoczny.

 

Cellulit a dieta

Diety odchudzające pomagają stracić zbędne kilogramy, jednak nie wpływają na redukcję nieestetycznych fałdek i grudek. Bardzo często zdarza się zresztą, że skórka występuje u osób szczupłych i wysportowanych. Dzieje się tak, ponieważ walka z cellulitem to przede wszystkim walka z zanieczyszczeniem organizmu, a nasze ciała przechowują toksyny właśnie w tłuszczu. Prawidłowa profilaktyka opiera się na odcięciu od nałogów (przede wszystkim papierosów i alkoholu!), ograniczaniu przetworzonej żywności oraz prawidłowym nawodnieniu organizmu.

 

Cellulitowi sprzyjają słodycze, przetworzone jedzenie, hormony i antybiotyki, którymi faszerowane są hodowlane zwierzęta, a które trafiają wraz z mięsem do naszego organizmu w ogromnych ilościach.

 

O czym warto pamiętać przy komponowaniu diety?

 

Pij wodę. To najprostszy sposób na wypłukanie toksyn z organizmu.
• Sięgaj po produkty moczopędne, dzięki którym szybciej pozbędziesz się zanieczyszczeń. Szczególnie polecamy herbatki i napary ziołowe, które doskonale zastąpią cięższe kawy i herbaty. Ochotę na wyraziste smaki zaspokoisz soczystym arbuzem, truskawkami lub żurawiną – które dodatkowo dostarczą Ci niezbędnych witamin i minerałów.
• Ogranicz spożycie soli oraz cukru. Stosuj zioła, nadając potrawie aromatu.
• Aby poprawić estetykę ciała, sięgaj po produkty bogate w witaminę C – która stymuluję produkcję kolagenu, co wpływa na gładkość i elastyczność skóry. Sięgaj po papaję, mango, jarmuż, kalafior, brokuły, truskawki, ananasy, seler, pietruszkę, aronię, czerwoną paprykę czy jeżyny.
• Zadbaj o prawidłowy poziom potasu: to on odpowiada za prawidłowe krążenia krwi oraz usprawnienie przemiany materii, wspierając nas tym samym w walce z cellulitem. Wybieraj banany, buraki, pomidory oraz ziemniaki.
• Unikaj gotowych produktów i mieszanek, m.in.: sosów ze słoika, mieszanek przypraw i fixów, słonych i słodkich przekąsek oraz smażenia w głębokim oleju.
• Sięgaj po ryby i/lub owoce morza przynajmniej 2 razy w tygodniu.

 

 

Cellulit a aktywność

Chcesz pozbyć się cellulitu? Połącz dobroczynne właściwości aerobów oraz treningu siłowego! Ćwiczenia wytrzymałościowe (m.in. fitness, jazda na rowerze, bieganie, pływanie) zredukują nadmiar tkanki tłuszczowej, podczas gdy trening oporowy zwiększy napięcie mięśni. A wytrenowany mięsień, to jędrna, wygładzona skóra.

 

Utrata tkanki tłuszczowej poprawia wygląd skóry na udach i pośladkach, bo na poziomie komórkowym zdeformowane woreczki na tłuszcz (adipocyty) nie są już rozpychane, co pozytywnie wpływa na ich strukturę. Wraz z podjęciem aktywności fizycznej poprawia się krążenie, komórki są lepiej dotlenione, usprawnione zostaje usuwanie toksyn, a lepszy przepływ limfy zmniejsza zastoje wody podskórnej (tzw. cellulitu wodnego). Pocąc się, dodatkowo stymulujemy wydalanie toksyn przez skórę.

 

O czym jeszcze warto pamiętać?

 

• Wysokie obcasy i obcisła odzież zaburzają krążenie żylne, co może zapoczątkować zmiany, podążające w kierunku cellulitu.
• Codziennie masuj skórę! Stymulacja układu limfatycznego wpływa na wygląd skóry, jej gładkość oraz redukcję tkanki tłuszczowej i zawartych w niej toksyn. Wykorzystuj szorstkie gąbki lub specjalne szczotki do ciała.
• Stwórz kawowy peeling i wcieraj go w całe ciało jak najczęściej a ujędrnisz, odżywisz i nawilżysz ciało. Zawarta w kawie kofeina wchłania się przez skórę, przyspieszając krążenie – co pomaga oczyścić komórki z zalegających zanieczyszczeń.
• Jeżeli pracujesz w pozycji siedzącej lub stojącej, wykonuj możliwie często 5-minutowe spacery – przywracające prawidłowe krążenie w nogach.

 

Pamiętaj, że cellulit jest zjawiskiem normalnym i powszechnym. Jego powstawaniu sprzyjają okresy wahań gospodarki hormonalnej (ciąża i przekwitanie) oraz sztuczne sterowanie płodnością w postaci antykoncepcji hormonalnej. Nie znaczy to jednak, że jesteśmy skazane na brzydką, pofałdowaną skórę. Wystarczy zacząć działać odpowiednio wcześnie.

 

Czytaj także:

Warzywa niezbędne w Twojej diecie

Jak prawidłowo komponować posiłki?

Żywność wysokoprzetworzona - główny wróg Twojej diety

Czytamy etykiety - cz.1

Alternatywy dla białego cukru

 


 

Teksty blogowe tworzy zespół Eco&Fit. Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, z radością zarażamy innych miłością do aktywności i chętnie dzielimy się naszą wiedzą z zakresu dietetyki oraz treningów. Stworzyliśmy koktajl białkowy w 100% pochodzenia naturalnego w 4 smakach, z którym kobiety dbające o sylwetkę łatwiej mogą osiągnąć swoje cele.

Spodobał się Tobie artykuł?
Chcesz otrzymywać więcej podobnych treści? Podaj swój adres e-mail, a podeślemy Ci coś ciekawego :)
© Eco&Fit 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl