JAK LICZYĆ KALORIE W POSIŁKACH? CZY LICZENIE KALORII MA SENS?

Każdy, kto chociaż raz w życiu próbował się odchudzać, wie zapewne, jak duże znaczenie mają spożywane przez nas kalorie. To właśnie dzięki ich ograniczeniu możemy obserwować zmiany w swoim ciele. Jednak czy warto dokładnie liczyć energię, którą dostarczamy do organizmu z pożywienia? Czy może lepiej wszystko kontrolować na oko? W tym artykule podpowiemy, jak liczyć sobie kalorie, by nie zwariować oraz rozważymy, jaka aplikacja do liczenia kalorii będzie najlepszym rozwiązaniem dla początkujących. Sprawdź!

 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czy warto liczyć kalorie,
  • jak i kiedy zacząć to robić,
  • w jaki sposób najłatwiej liczyć kalorie,
  • jak dokładnie wyliczyć ilość spożytych kalorii,
  • jak przestać liczyć kalorie i nie przytyć. 

Czy liczenie kalorii ma sens?

Zacznijmy od początku, czyli rozważmy, czy warto liczyć kalorie, będąc na diecie. W tym przypadku oczywiście możemy spotkać się z dwoma szkołami. Jedni mówią, by dokładnie liczyć każdą spożytą ilość energii, inni mówią, że jest to całkowicie bez sensu. Warto jednak wiedzieć, że takie kontrolowanie samego siebie naprawdę może wyjść nam na dobre. Aby bowiem schudnąć, musimy spożywać mniej kalorii. Skąd jednak będziemy wiedzieli, czy jemy odpowiednie ilości pożywienia i tym samym, czy sprzyja nam nasza dieta? Liczenie kalorii jest zatem świetnym rozwiązaniem na początku naszej drogi ze zdrowym i świadomym odżywianiem. Możemy w ten sposób zapoznać się dokładnie z ilością energii dostarczaną z różnych dań czy produktów. Z czasem nie będziemy nawet musieli się nad tym zastanawiać. Patrząc na dany artykuł spożywczy, od razu mniej więcej określimy, jak dużo kalorii w nim znajdziemy. 

Jak zacząć liczyć kalorie, będąc na diecie?

Jak nauczyć się liczyć kalorie? Trzeba przyznać, że nie jest to łatwe zadanie. Musimy bowiem podejść do produktów spożywczych w nieco inny sposób niż do tej pory. Już będąc w sklepie, należy wyrobić w sobie nawyk dokładnego śledzenia etykiet. W ten sposób będziemy w stanie wybrać artykuły, które naprawdę sprzyjają naszej diecie. Niejednokrotnie dajemy się bowiem nabrać na produkty light czy fit, które niestety nie mają nic wspólnego z małą ilością kalorii. Należy zacząć zatem od świadomych zakupów. Pamiętajmy również, by zawsze chodzić do sklepu z gotową listą. W ten sposób zmniejszymy ryzyko tego, że do naszego koszyka wpadną prawdziwe bomby kaloryczne. 

liczenie kalorii - zalety

Liczenie kalorii to wspaniały sposób na kontrolowanie swoich posiłków - szczególnie na początku drogi po lepszą wersję samego siebie.

Jak obliczyć deficyt kalorii?

Oprócz świadomych zakupów niezwykle ważne będzie również określenie swojego deficytu. Dzięki temu pytanie, jak liczyć kalorie, żeby schudnąć, raczej nigdy nie pojawi się w naszej głowie. Będziemy bowiem mieli z góry określone, ile mamy jeść, by osiągnąć swój cel. Jak jednak obliczyć swój deficyt? Najlepiej sięgnąć po internetowy kalkulator. Korzystając z takiego narzędzia, wystarczy tak naprawdę wpisać tylko swoją aktualną wagę, cel, wiek, wzrost oraz płeć. Następnie aplikacja pokazuje nam, ile kalorii mamy spożywać każdego dnia, by waga zaczęła spadać. W przypadku większości takich narzędzi możemy samodzielnie zaznaczyć, jakie marzy się nam tempo utraty masy ciała. Pamiętajmy, tylko by nie zaznaczać wartości większej niż 1 kg. Za szybkie odchudzanie z pewnością nie wyjdzie nam na dobre i efekt jojo będzie wręcz nieunikniony.

Po wykonaniu niezbędnych obliczeń pokaże się nam pewna wartość, np. 1800 kcal. Oznacza to, że właśnie tyle energii mamy dostarczać z pożywienia, aby waga stopniowo zaczęła maleć. 

Liczymy kalorie – ale jak to zrobić?

Wielkość deficytu poznana, więc co teraz? Oczywiście musimy w pierwszej kolejności podzielić tę wartość na poszczególne posiłki. Przyjmijmy, że zależy nam na pięciu porcjach pożywienia. 1800 kcal należy zatem rozdzielić na 5 części. Nie powinny być one jednak równe – na obiad musimy przecież zjeść więcej niż na kolację! Jak zatem możemy rozdzielić naszą energię? Na przykład w następujący sposób:

  • śniadanie – 350 kcal,
  • drugie śniadanie – 250 kcal,
  • obiad – 600 kcal
  • podwieczorek – 250 kcal,
  • kolacja – 350 kcal.

A jak obliczyć kalorie posiłku? Musimy po prostu każdy jego składnik zważyć, poznać jego kaloryczność w 100 gramach oraz obliczyć, ile kcal ma nasza porcja. Następnie wszystko do siebie dodajemy i gotowe. Aby ułatwić sobie to zadania, na szczęście możemy skorzystać z gotowych kalkulatorów dietetycznych. Jakich?

Liczenie kalorii online

Wiemy już, jak ma wyglądać nasza dieta. Jak liczyć kalorie, by była ona skuteczna? W pierwszej kolejności warto posłużyć się kalkulatorami online. Takie narzędzia działają na podobnej zasadzie, jak wspomniany wcześniej program do obliczenia deficytu. Najczęściej należy po prostu odnaleźć produkt, wpisać jego wagę i gotowe. W bardziej zaawansowanych narzędziach wszelkie składniki możemy grupować i wspólnie podliczać. Każda tego typu strona posiada oczywiście krótki przewodnik o tym, jak liczyć kalorie. Kalkulator online może stać się zatem naprawdę funkcjonalnym i pomocnym programem, dzięki któremu utrata masy ciała będzie o wiele łatwiejsza. 

Liczenie kalorii – aplikacja do zadań specjalnych

Na podobnej zasadzie działa także niemalże każda płatna lub darmowa aplikacja do liczenia kalorii. Nad narzędziami online ma jednak jedną zdecydowaną przewagę. Aby z niej korzystać, należy bowiem założyć konto. W ten sposób możemy od razu wpisać swój deficyt lub go wyliczyć, tworzyć swoje indywidualne grupy produktowe oraz kontrolować swoje postępy. Telefon komórkowy zawsze mamy pod ręką, zatem kalorie będziemy w stanie liczyć niezależnie od tego, gdzie się znajdujemy. Każdej osobie odchudzającej się, powinna zatem codziennie towarzyszyć taka aplikacja. Liczenie kalorii staje się dzięki niej wręcz dziecinnie proste. Jakie apki są jednak najbardziej funkcjonalne? Przede wszystkim Fitatu – licznik kalorii dostępny w wersji komercyjnej i niekomercyjnej. Dużą popularnością cieszy się również VitaScale, MyFitnessPal czy Fatsecret.

fitatu - darmowa aplikacja do liczenia kalorii

Dobre oraz w pełni funkcjonalne aplikacje na telefon dostępne są zarówno na system Android, jak i iOS.

Liczenie kcal na kartce

A jak liczyć kalorie posiłków, jeśli nie chcemy korzystać z laptopa czy telefonu komórkowego? Wtedy przyda się nam kartka papieru, długopis oraz kalkulator. W tym przypadku działamy na obliczeniach matematycznych. Na etykiecie sprawdzamy, ile energii dostarcza nam 100 g naszego artykułu spożywczego, swoją porcję ważymy, a później tworzymy proporcję matematyczną.

Co mamy natomiast zrobić z produktami bez opakowań? Musimy mieć wtedy pod ręką tabele kalorii. Możemy ją wydrukować i np. powiesić na lodówce lub też skorzystać z rozpisek dostępnych online. 

Jak liczyć kalorie w posiłkach przygotowanych w domu?

Liczenie kalorii, dieta i zdrowe odżywianie to coś, o czym musimy pamiętać, jeśli zależy nam na szczupłej sylwetce. Najlepiej zatem wszystko gotować samodzielnie. Jak obliczyć jednak ilość energii, którą dostarczy nam całe danie? Tak jak już mówiliśmy, musimy wszystko rozkładać na czynniki pierwsze. Posłużymy się tutaj przykładem. Dwie kanapki zjedzone na śniadanie mogą składać się np. z:

  • dwóch kromek chleba razowego,
  • dwóch plasterków szynki,
  • dwóch plasterków pomidora,
  • jednego całego ogórka itd.

Każdy element ważymy, liczymy kalorie i wpisujemy do aplikacji czy na naszą kartkę. Tak samo działamy z zupą, gulaszem czy każdym innym daniem. Oczywiście będzie to dość czasochłonne, jednak z pewnością z czasem nabierzemy wprawy. 

Jak liczyć kalorie – przed czy po obróbce termicznej?

Wiemy już, jak liczymy kalorie, aplikacja pobrana i co teraz? Oczywiście musimy pamiętać, kiedy wyznaczyć ilość dostarczonej przez pożywnie energii. Jak myślicie, liczenie kalorii –  przed czy po ugotowaniu? Jasne, że po! Podczas obróbki termicznej większość produktów zmienia swoją objętość, wagę, a tym samym również i ilość kcal. Świetnym przykładem będzie tutaj kasza. Jeden woreczek to najczęściej ok. 100 g i ok. 360 kcal. Po wyjęciu go ze wrzątku, mamy już ok. 400 g kaszy i taką samą ilość kalorii, jak przed gotowaniem. W suchym produkcie znajdziemy zatem 360 kcal na 100 g, natomiast w ugotowanym – 360 kcal na 400 g, a więc ok. 90 kcal na 100 g. Znacząca różnica, prawda?

Porada: jak liczyć kalorie w jedzeniu zamówionym w restauracji? Po prostu należy poprosić kogoś z obsługi o udostępnienie tabeli wartości odżywczych. Każdy lokal powinien mieć opracowany taki dokument, dlatego raczej nie będziemy mieć problemów ze znalezieniem interesujących nas danych. 

liczenie kalorii - jak to robić

W aplikacjach mobilnych często możemy zauważyć, że dany produkt występuje w dwóch postaciach – przed i po obróbce termicznej. Zawsze wybierajmy oczywiście drugi wariant.

Jak liczyć kalorie bez wagi?

A, jak obliczyć kalorie w diecie, jeśli nie mamy w domu wagi? W większości aplikacji mobilnych dostępne są też alternatywne miary. Nie musimy zatem wpisywać, że plasterek pomidora ważył 1 g, a garść orzechów 35 g. Możemy po prostu posłużyć się plastrami, garściami, szklankami czy opakowaniami. Takie miarki oferuje bowiem większość tego typu narzędzi. Oczywiście nie będą wtedy to pomiary w 100 procentach idealne, jednak zawsze lepiej chociaż orinetacyjnie liczyć kalorie niż później zmagać się z dodatkowymi kilogramami. 

Jak przestać liczyć kalorie i nie przytyć?

Po jakimś czasie liczenie kalorii może zacząć wydawać się nam bezsensowne i nużące. Po kilku tygodniach po prostu będziemy już kojarzyć, ile kalorii mają dane produkty. Do tego, jeśli jesteśmy na diecie, to często korzystamy z takich samych lub podobnych do siebie przepisów. Większość dań i ilość dostarczanej przez nie energii będzie się zatem powtarzać. W takiej sytuacji skrupulatne kalkulacje warto odłożyć na bok. Jak przestać liczyć kalorie i nie przytyć? Oczywiście najlepiej bazować na dokładnie opracowanym jadłospisie. Wtedy będziemy wiedzieć, że jemy chociaż mniej więcej odpowiednią ilość kalorii. Do tego cały czas kontrolujmy swoją wagę i jeśli zacznie rosnąć – po prostu wróćmy na jakiś czas do aplikacji czy kalkulatora. 

 

>> Sprawdź dostępne koktajle białkowe <<

 

Zobacz także:

Czy warto iść do dietetyka i jak wygląda pierwsza wizyta u specjalisty?

Zapotrzebowanie kaloryczne organizmu: jak obliczyć podstawową i całkowitą przemianę materii?

5 przyczyn, dla których twoja waga nie spada

5 trików na zmniejszenie apetytu

Odchudzanie bez diety – czy to w ogóle możliwe?

 


 

Teksty blogowe tworzy zespół Eco&Fit. Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, z radością zarażamy innych miłością do aktywności i chętnie dzielimy się naszą wiedzą z zakresu dietetyki oraz treningów. Stworzyliśmy koktajl białkowy w 100% pochodzenia naturalnego w 4 smakach, z którym kobiety dbające o sylwetkę łatwiej mogą osiągnąć swoje cele.

Spodobał się Tobie artykuł?
Chcesz otrzymywać więcej podobnych treści? Podaj swój adres e-mail, a podeślemy Ci coś ciekawego :)
Projekt i wdrożenie: INTLE
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl